PJK 2012-2013

Persoonlijke kampioenschappen, Grand-Prix-toernooien...

PJK 2012-2013

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 02 jan 2013, 23:33

De komende drie dagen wordt er weer geschaakt om de NOSBO-jeugdtitels! Ik zal er zelf de eerste en de derde dag ook bij zijn; de tweede dag ben ik verhinderd omdat ik dan mijn rijexamen ga afleggen. De Asser deelnemers:

A: Frank en Arjan (de enige twee inschrijvingen, dus de titel gaat sowieso naar Assen!)
B: Gerbert
D: Tycho, Jesper, Vincent en Abedin
E: Tycho

Ivo doet dus niet mee, maar hij zal ongetwijfeld een vrijplaats krijgen voor het NK. Opvallender is dat Silvia voor het eerst sinds jaren niet meedoet, maar ook voor haar is een eventuele meisjestitel niet van belang voor het NK; bij de A- en de B-meisjes is het NK namelijk een gesloten tienkamp, en wordt eerst een halve finale gespeeld, waar vrije inschrijving voor geldt.
Iedereen alvast van harte succes gewenst!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: PJK 2012-2013

Berichtdoor Martin van Velzen » do 03 jan 2013, 20:19

De eerste beslissingen zijn al gevallen!
De A- en B-categorie zouden samen spelen, maar met slechts twee A- en vier B-deelnemers werd besloten om een minimatch te spelen voor de A-titel, en een dubbelrondige vierkamp voor de B-titel. Frank en Arjan hoefden dus alleen vandaag in actie te komen, en de tweekamp werd, niet geheel verrassend, door Frank gewonnen; de eerste partij kwam hij er, ondanks een pion meer, niet door, maar de tweede partij won hij vrij overtuigend. Frank dus opnieuw A-kampioen!
Gerbert speelde de eerste ronde van het B-kampioenschap met wit tegen Lisanne Waardenburg, die al meisjeskampioene is; niet zo gek, want ze is het enige meisje dat meedoet. Helaas werd het geen leuke partij voor Gerbert; hij was al klaar toen ik om kwart over 1 aankwam, en hij bleek niet best gespeeld, en dus verloren te hebben. Gelukkig herstelde hij zich in de tweede partij ten koste van Dennis van den Bergh, die in iets betere stelling gewoon een stuk wegblunderde. Alle kansen dus nog voor Gerbert om kampioen te worden!
Het E-kampioenschap telde slechts zes deelnemers, en dus werd het toernooi ingekrompen naar 5 ronden, maar wel met 20 minuten bedenktijd in plaats van de geplande 15. Voor Tycho begon het toernooi helaas niet best; drie nullen op een rijtje. Toen stond de op papier moeilijke zwartpartij tegen Jonas Hilwerda op het programma, maar Tycho speelt juist tegen Jonas regelmatig zijn beste partijen, en zo ook nu, want hij wist overtuigend te winnen! Ook de laatste partij werd gewonnen, en bij de eindafrekening bleken drie man op de gedeeld derde t/m vijfde plaats te zijn geëindigd. Gelukkig voor Tycho telt hier niet het onderling resultaat maar de SB-score, en die bleek in zijn voordeel uit te vallen. Toch nog een derde prijs voor Tycho dus! Morgen en overmorgen gaat hij ook het D-kampioenschap spelen, net als de andere E-toppers, dus we zijn benieuwd of er nóg een prijs inzit!
Uiteraard heb ik ook weer foto's gemaakt, en die zijn hier te bewonderen. Morgen ben ik zoals gezegd verhinderd, overmorgen ben ik er weer bij!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: PJK 2012-2013

Berichtdoor Tinus Spriensma » do 03 jan 2013, 22:47

Frank, oude bekende vanaf de start van Nota Bene, je hebt het al weer ver geschopt. Mijn hartelijke gelukwensen.
Wie volgen?!
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: PJK 2012-2013

Berichtdoor Sjoerd » vr 04 jan 2013, 13:48

Gefeliciteerd Frank!

Opmerkelijk is dat volgens de notatie van de eerste partij remise wordt gegeven, terwijl Frank volgens mij gewonnen staat.

Diagram 1

Na 57. ..- Kg5 kan de zwarte koning naar de damevleugel wandelen om vervolgens te promoveren. Of zie ik het verkeerd?
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: PJK 2012-2013

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 04 jan 2013, 16:12

Dat is ongetwijfeld waar, maar Frank had in de slotstelling nog maar 15 seconden op de klok...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: PJK 2012-2013

Berichtdoor Sjoerd » za 05 jan 2013, 11:54

Aha... Even verkeerd gelezen. Ik dacht dat Frank nog 15 minuten ipv 15 seconden had
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: PJK 2012-2013

Berichtdoor Sybrand » za 05 jan 2013, 21:53

vandaag de laatste dag van de D jeugd, in de uitslagen lees ik dat Tycho vierde is geworden, en daarmee ook naar de landelijke kampioenschappen mag ! Van harte Tycho!
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: PJK 2012-2013

Berichtdoor Martin van Velzen » za 05 jan 2013, 23:43

Het was nog aardig spannend vandaag! Gelukkig was er goede ondersteuning vanuit de club, want niet alleen ikzelf, maar ook Sjoerd en Sybrand brachten een bezoekje aan het Denksportcentrum!
Gerbert bleek de eerste partij van vandaag niet te hoeven spelen, omdat zijn tegenstander Edgar Muradian, die overigens met 0 uit 4 stijf onderaan stond, niet op kwam dagen. Dat was erg jammer voor het kampioenschap, omdat ook Lisanne Waardenburg op die manier aan een goedkoop punt kwam, en Gerbert aan het begin van de laatste ronde dus wist dat hij moest winnen om een beslissingsmatch af te dwingen. Remise tegen Dennis van den Bergh was daarentegen voldoende om tweede te worden, en als Lisanne (die dan kampioen zou zijn) zou besluiten om niet aan het NK B-algemeen mee te doen zou Gerbert die plaats krijgen. Hij wilde dus voor die remise gaan, maar dan is het niet bepaald een goed idee om Siciliaans te spelen... en na nog een paar verkeerde keuzes kwam Gerbert een stuk achter in het eindspel, en toen hij net niet de laatste pion van Dennis van het bord kon krijgen was het voorbij. Gerbert dus derde, geen NK-plaatsing, maar wel een beker!
In het D-kampioenschap stond Tycho na de eerste dag gedeeld tweede, Jesper en Abedin gedeeld zesde, en Vincent gedeeld tiende. Genoeg kansen op prijzen en NK-plaatsen dus! Helaas zaten er aan het einde van de rit geen bekers in, maar Tycho plaatste zich als gedeeld vierde wel voor het NK D! Jesper was in de laatste ronde oneven en eindigde waar hij de dag begon, als gedeeld zesde dus; ook Vincent hield zijn positie vast, maar Abedin had wat minder geluk (al won hij in ronde 8 nog een aardige partij) en zakte terug naar de gedeeld tiende plaats.
En zo eindigen we het PJK met drie podiumplaatsen (één kampioen, een tweede plaats en een derde plaats) en drie NK-plaatsen. Ik had uiteraard op meer gehoopt, maar de concurrentie is natuurlijk ook lang niet zwak...
En gelukkig hebben we de foto's nog!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: PJK 2012-2013

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 08 jan 2013, 13:39

Met 38 deelnemers stelt het NOSBO-PJK wel iets voor. En de jeugdafdeling van Assen met 7 vertegenwoordigers zeker ook. (Een enkeling tel ik dan dubbel; er valt iets af te dingen.) En januari is nog niet afgelopen; februari komt er aan. 2-2 bijvoorbeeld; al mocht daarover iets meer op deze site staan.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Volgende

Keer terug naar Jeugdtoernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten