NK ABC 2013

Persoonlijke kampioenschappen, Grand-Prix-toernooien...

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » di 30 apr 2013, 15:24

Ivo komt op 3,5 uit 4 na een redelijk soepele overwinning tegen de verrassing van het toernooi Rosa Ratsma: als voorlaatste geplaatst met 2,5 uit 3 begonnen, en gisteren bijna Nick Maatman verslagen! Vlak na de opening dacht ik even dat Ivo het niet makkelijk had, maar na een paar onnauwkeurigheden van Rosa kreeg hij de overhand en sloeg hier toe:
Wit Kg1, Dd3, Tc3, Tf1, Le3, Pe4, pi a5, b2, d5, f3, g4, h2 Zwart Kh8, Dd7, Ta8, Tc8, Lg7, Pe7, pi a7, b7, d6, e5, g5, h6
Met 29. Lxg5! won Ivo een pion, want na 29... hxg5 30. Pxg5 moet zwart een stuk teruggeven om mat te voorkomen. In hoge tijdnood deed Rosa ook nog even een stuk in de aanbieding, waardoor Ivo een technisch klusje bespaard bleef. Eens kijken wat de anderen doen!

UPDATE: Helaas is het met Frank en Silvia weer niet goed gegaan; twee nulletjes. Frank had tenminste nog het excuus dat hij tegen een 2100-speler moest; Silvia had bijna 100 punten overwicht, maar op één of andere manier lijkt dat juist tégen haar te werken... Misschien gaat het morgen, met 300 punten achterstand, wèl goed! Ivo mag dan met zwart tegen Jorden van Foreest om de koppositie, Frank heeft wit tegen de als laatst geplaatste Angelique Osinga, en ik zal er weer bij zijn!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 01 mei 2013, 20:58

Zoals beloofd was ik er vandaag weer bij! Pieter was mee als supporter, Ivo maakte van de gelegenheid gebruik om ook mee te rijden, en Frank ging ook nog mee terug. Een volle auto dus!
Ivo kon het helaas niet bolwerken tegen Jorden; zijn dubbele c-pion bleek een beslissende zwakte. En dan morgen ook nog even tegen Milan Mostertman ingedeeld worden...
Frank bracht gelukkig zijn tweede punt binnen; even een opening spelen die zijn tegenstandster niet kende, dat leidde tot flinke voorsprong in bedenktijd, pionwinst, nog een pion, een stuk, en de rest. Lekker!
Silvia kwam volgens mij prima te staan tegen favoriete Timardi Verhoeff, maar zag blijkbaar niet hoe het verder moest, speelde een ongelukkige zet waarna haar loper werd ingesloten, en een poging om die te redden bleek een kwaliteit te kosten. Jammer!

Voor morgen staan er weer leuke partijen op het programma: Ivo zoals gezegd met wit tegen Milan, Frank met wit tegen Tjark Vos (die overigens sinds een tijdje schaak-Antilliaan is), en Silvia met zwart tegen Quirine Naber. Hopelijk wordt er weer eens meer dan één vol punt gescoord!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor maitre_paul » do 02 mei 2013, 14:06

Ivo Maris wint van Milan Mostertman in een aantrekkelijke Evans gambiet aanvalspartij!
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » do 02 mei 2013, 14:08

Zo, Ivo heeft even een partij op de mat gelegd die zo in het volgende boek over het Evans-gambiet kan!
EDIT: oeps, Paul was eerder...

UPDATE: Frank moest helaas weer eens een nul slikken, maar Silvia heeft in ieder geval een halfje aan haar score toegevoegd! Morgen moeten ze maar eens allebei scoren (en Ivo natuurlijk ook ;-))!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » do 02 mei 2013, 23:54

Ook nog wat mooie woorden van Herman Grooten over de partij van Ivo:
http://schaaksite.nl/page.php?al=jorden ... glijdt-uit (even een stukje naar onderen scrollen!)
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 03 mei 2013, 13:41

Kijk ik even of er al uitslagen zijn, zie ik tot mijn stomme verbazing dat Silvia alweer verloren heeft... Nu is haar tegenstandster bezig aan een goed toernooi, maar dit lijkt me een beetje overdreven. Nog twee partijen om er nog iets van te maken!

UPDATE: Frank heeft in ieder geval weer een puntje binnen!

UPDATE 2: ... maar Ivo zal balen: hij heeft zijn gewonnen toreneindspel tegen Nick Maatman remise laten lopen. Geen gedeelde koppositie dus...

Volgens mijn exemplaar van Swissmaster hebben we morgen de volgende partijen: Ivo met zwart tegen Bas Haver (bord 4, nog steeds een livebord dus!), Frank met wit tegen Thomas van Veelen, en Silvia mag het NOSBO-duel met Lisanne Waardenburg aangaan met de zwarte stukken. Tijd voor een mooie dagscore, zou ik zeggen!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor maitre_paul » vr 03 mei 2013, 16:23

Ivo's Toren eindspel met 2 pionnen meer verzandt in remise helaas.
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor Tinus Spriensma » za 04 mei 2013, 08:46

Vermoeidheid kan ook toeslaan bij jeugd. Toreneindspelen schijnen niet de gemakkelijkste te zijn.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor maitre_paul » za 04 mei 2013, 10:15

In onderstaande stelling speelde Ivo 47.Kc2? c4 48.Ta7 maar in de partij wist de zwarte Toren op de 3e rij te blijven staan en de witte Koning af te snijden.
Ivo Maris - Nick Maatman (NK Jeugd 2013)
Maris-Maatman

Hier had wit beter meteen 47.Ta7! kunnen spelen. Spelen we dezelfde zetten als in de partij, maar dan zonder wits Kd1-c2 en zwarts c5-c4, dan volgt na 47.Ta7 weer 47...Kxg4 48.f6 Tf3 49.f7 Kg5 50.a4 Kg6 maar nu 51.Ke2! met tempo aanval op de Toren.

Stelling na 51.Ke2
Maris-Maatman

Het verschil met de partij is dat zwarts Toren nu de 3e rij moet verlaten (want het promotieveld f8 moet gecontroleerd blijven). Daardoor kan de witte Koning meedoen. Het zou verder kunnen gaan met 51...Tf5 (51...Tf6? verliest snel na 52.Ta6! penning 52...Txa6 53.f8D) 52.a5 Kg7 53.a6 Tf6 54.Ke3

Stelling na 54.Ke3
Maris-Maatman

En nu zit zwart in zetdwang. Na 54...Kf8 volgt 55.Ta8+ Kxf7 56.a7 Ta6 en wit wint met de standaard truc 57.Th8 Txa7 58.Th7+ röntgenschaak gevolgd door 59.Txa7. Ondertussen dreigt wits Koning de zwarte pion c5 op te halen en zijn eigen witte a-pion te ondersteunen. Niet makkelijk, ook niet voor mij hoor. Maar als je zo'n Toreneindspel uitgebreid analyseert, begrijp je waarom de stelling na 47.Ta7! gewonnen is voor wit, maar na de schijnbaar onbeduidende zetten 47.Kc2 en 47...c4 remise.
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » za 04 mei 2013, 13:58

Auw, Ivo in 26 zetjes van het bord geveegd... Einde kampioenskansen :-(

UPDATE: Frank heeft het vaste puntje voor de Assenaren binnengesleept!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

VorigeVolgende

Keer terug naar Jeugdtoernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron