Univé Schaaktoernooi 2013

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Re: Univé Schaaktoernooi 2013

Berichtdoor Pieter » zo 20 okt 2013, 22:13

en de tweede:
Ik denk 1....Pxf6 2. gxf6 exf4, dan kun je op een gegeven moment Kxf6 spelen en werkt het dameoffer niet. Maar volgens mij staat wit nog wel veel beter na iets als 3. Pg4
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: Univé Schaaktoernooi 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » di 22 okt 2013, 11:50

Met wat vertraging alsnog iets over gisteren!
Frank is nu de beste Assenaar na zijn tweede overwinning; hij kwam al snel goed te staan, zijn tegenstander offerde twee stukken voor matkansen, maar alles was onder controle. Ikzelf kwam ook goed uit de opening, maar kon niet doordrukken, zag iets over het hoofd en moest daardoor mijn eerste nul slikken... Sybrand stond ook al prachtig toen Frank en ik vertrokken, maar kon net niet winnen: remise. Jan B. had een slechte dag gisteren met twee nederlagen; hopelijk vandaag beter! Lukas stond lange tijd slecht tot verloren, maar wist uiteindelijk met remise te ontsnappen, en Tycho bereikte hetzelfde resultaat, maar ik dacht eerst dat hij zelfs had gewonnen...
Vandaag alweer ronde 5, de tijd vliegt! Hopelijk blijft het vandaag niet bij één overwinning ;-)
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2013

Berichtdoor Tinus Spriensma » wo 23 okt 2013, 08:53

Gisteren: 's ochtends Jan 0 (8), Gerard 1/2 (21), Marieke 1/2 (37); 's middags Frank 0 (3), Martin 1 (9), Sybrand 0 (11), Lukas 0 (24) , Tycho 0 (28), Gerard 1 (31), Jan 1 (32). (Bordnummers) Da's een schamele oogst ...
Gisteren: Schaken Overdag Tinus minremise+1. Vandaag trein ik Hoogeveen twee keer voorbij, terug met twee kleinkinderen. Druk genoeg, met "tennis" ook.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Univé Schaaktoernooi 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 23 okt 2013, 20:26

Een uitstekende middag vandaag! Ikzelf, Frank. Lukas en Tycho winnen, Sybrand en Jan B. remise. Helaas verloor Jan zijn ochtendpartij, maar tegen ruim 1900 is dat geen schande. Hopelijk kunnen we de goede lijn morgen doortrekken!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » do 24 okt 2013, 21:14

Het blijft prima gaan! Helaas nulletjes voor Jan B. en Lukas vanmiddag (gelukkig won Jan vanochtend wel), en een reglementaire voor Sybrand, maar Tycho houdt met zwart 1698 op remise, en belangrijker: ikzelf en Frank hebben opnieuw een punt laten aantekenen, en dat betekent voor mij morgen bord 1, en voor Frank bord 3! :-D
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2013

Berichtdoor Sybrand » do 24 okt 2013, 21:15

ik had een dagje verplichtingen elders. 's avonds even kijken...Martin morgen op bord 1 tegen Joop Hummel !! Prachtige prestatie Martin!
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » za 26 okt 2013, 11:59

Tja, het is niet helemaal goed gegaan voor mij gisteren... Voor Frank wel, want hij versloeg met zwart de nummer één van de plaatsingslijst! Sybrand moest tegen jeugdtalent Oele Dijkhuis en wist dat in zijn voordeel te beslissen, Jan B. won ook (na 's ochtends verloren te hebben), ons eigen talent Tycho haalde opnieuw een halfje binnen, en helaas moest Lukas een nul slikken. Vandaag de laatste ronde; Frank speelt op bord 1 tegen toernooiwinnaar Joop Hummel (anderhalf punt los, knap werk!), eens kijken of hij revanche voor mij kan nemen! ;-)
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » za 26 okt 2013, 22:29

Het toernooi zit erop! Een mooie laatste dag vandaag, maar daarover zo meer!
Jan B. speelde zowel in de ochtend- als in de middaggroep mee, dat is op zich al knap te noemen! In de ochtendgroep wist hij vandaag niet te winnen van Feline Waardenburg, één van de grote verrassingen dit jaar (W-We +3,77 en de laatste vier ronden ongeslagen gebleven!), maar 4,5 punten is een goed resultaat voor Jan! 's Middags speelde hij een zeer snelle remise tegen de ons welbekende Gerard de Lange (hebben ze eigenlijk wel gespeeld?), en dat leverde een eindscore van 4 uit 8 (één keer niet meegedaan) op, en ook dat is een goede score! Totale W-We voor Jan: +1,64, dus dat betekent weer een mooie ratingwinst!
In de middaggroep was Tycho de laatste drie ronden ongeslagen gebleven, maar dat lukte helaas vandaag niet, ondanks dat ik dacht dat hij niet slecht stond... 2,5 uit 8 (plus een bye in ronde 2) is zeker niet slecht te noemen; sterker nog, het is anderhalf punt meer dan verwacht, en het brengt Tycho virtueel over de 1300-grens! Lukas heeft het helaas wel eens beter gedaan: 2,5 uit 9, een punt minder dan verwacht. Dan maar scoren op het Schaakfestival over twee maanden! Sybrand besloot zijn toernooi met een redelijk snelle remise en eindigt daarmee op 4,5 uit 8 (eergisteren niet meegedaan), en ook dat had iets meer mogen zijn...
En dan komen we bij de top, waar Frank en ik vandaag om de prijzen speelden! Frank mocht dat op bord 1 doen tegen de ongenaakbare Joop Hummel, en helaas bleek Joop ook vandaag geen zin te hebben om een partij te verliezen... Een nulletje voor Frank, en daarmee bleek hij met 6 uit 9 precies voldoende punten te hebben verzameld om niet in de prijzen te vallen. Jammer Frank, volgende keer beter! Ikzelf had met de Engelsman Gareth Haslinger (2095, als eerste geplaatst!) op papier een zware tegenstander, maar in de laatste drie ronden had hij slechts één remise gescoord, en gisteren ging hij onderuit tegen Frank... Ik speelde de opening nogal onhandig, maar in het middenspel drukte hij niet door, waarna na de tijdcontrole zowaar een zeer kansrijke stelling voor mij bleef staan. Vlak voor de tijdcontrole had ik nog even een paar keer de stelling herhaald, en na de 40 zetten gehaald te hebben besloot ik de gok te nemen en een pion te offeren om zijn loper uit positie te krijgen en de h-lijn te openen. Het werkte perfect, en 10 zetten later was mat niet meer te voorkomen (al zat er nog bijna een dolle toren in de stelling)! Een overwinning waarmee ik zeer tevreden ben, en de 6,5 punten die ik bij elkaar gespeeld heb, leverden me ook nog eens een gedeeld derde plaats en een leuke geldprijs op!

Wat mij betreft is dit toch wel het leukste toernooi waaraan ik ooit heb meegedaan. De locatie is prachtig, de organisatie uitstekend, wat wil een schaker nog meer? Volgend jaar ben ik er (bijzondere omstandigheden daargelaten) zeker weer bij!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2013

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 27 okt 2013, 10:10

Jan was op hetzelfde moment jarig èn een hele week gastheer van het echtpaar De Lange. Het laatste zegt nog meer over zijn 50%! En twee vrijdagavonden speelden zij hun 3de of 2de partij. Eergisteren gaf die Gerard me (bijna) een lesje ... Hij heeft de partij.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Univé Schaaktoernooi 2013

Berichtdoor maitre_paul » ma 28 okt 2013, 10:29

Martin van Velzen met TPR 2000 bewijst zich een ware 2000 speler!
Zijn november rating zal wel over de 2000 komen!
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

VorigeVolgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron