Univé Schaaktoernooi 2014

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » do 26 jun 2014, 19:35

Sinds een paar dagen is de inschrijving van het Univétoernooi weer geopend, en ik zag Sybrand al bij de deelnemers in Amateur 1 staan! De formule is dit jaar iets anders: het toernooi duurt nog maar acht dagen, en daarin spelen de Amateurgroepen 7 ronden, met een rustdag op woensdag, en het Open Toernooi speelt 9 ronden met op diezelfde woensdag een dubbele ronde. Ikzelf wil het eigenlijk wel eens proberen in het open toernooi (mijn rating is daar al een tijd ook hoog genoeg voor), maar helemaal zeker ben ik daar nog niet van. Stay tuned!

http://www.univechess.nl/
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor maitre_paul » do 07 aug 2014, 21:34

Na jaren ga ik weer eens een keer een groot toernooi spelen. In Hoogeveen heb ik nog nooit meegedaan en dat toernooi stond altijd nog op mijn verlanglijstje. Zojuist heb ik mij aangemeld voor het Amateurtoernooi 1 ('s middags)!
Sybrand Houtsma, Frank van der Werff en Tycho Bruggink zag ik ook al op de deelnemerslijst van het Amateurtoernooi staan. Ivo Maris gaat voor een IM norm in het Open toernooi...

Nu al aanmelden is inderdaad wel nodig, de middaggroep zit vaak snel vol. Het toernooi is van zaterdag 11 t/m 18 oktober.
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » do 07 aug 2014, 22:27

Paul, hartelijk dank voor het me eraan herinneren dat ik me nog moest aanmelden, en leuk dat je meedoet! Ik doe toch ook maar mee in Amateur 1, want ik denk dat deelname in de Open groep voor mij toch nog net iets te vroeg komt ;-)
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor maitre_paul » wo 03 sep 2014, 15:01

De voorlopige deelnemerslijst van het Univé toernooi in Hoogeveen kent al aardig wat Assenaren:

Open groep
27 Maris, Ivo M 2178

Amateur 1 ('s middags)
2 Dijkstra, Maarten M 2032
3 Van der Werff, Frank M 2021
4 Van Velzen, Martin M 2009
8 Den Boer, Paul M 1998
17 Dwarshuis, Arjan M 1912
39 Houtsma, Sybrand M 1780
78 Bruggink, Tycho M 1428

Amateur 2 ('s ochtends)
1 Van der Werff, Frank M 2021

http://www.univechess.nl/
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » za 11 okt 2014, 10:38

Vandaag begint het! Als het goed is is Frank ongeveer een half uur geleden begonnen aan zijn eerste partij in Amateur 2, en vanmiddag is het de beurt aan Maarten, mijzelf, Paul, Arjan, Lukas en Tycho in Amateur 1. Helaas opnieuw geen Assenaren in de Hoofdgroep, want Ivo kon geen tijd vrijmaken :-( maar gezien het aantal hooggeplaatste Assenaren i de Amateurgroepen moet er toch wel een succesje inzitten lijkt me!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 12 okt 2014, 11:37

Als het goed is is ronde 2 van Amateur 2 al weer bijna 2 uur bezig, tijd dus voor een verslagje van ronde 1!
Toen ik rond half 2 de speelzaal betrad stond Frank een stuk voor, maar zijn koningsstelling lag zwaar onder vuur, en vanwege het merkwaardige speeltempo in Amateur 2 (36 zetten in 1:45 en daarna 10 minuten + 5 seconden per zet erbij) bleek dat niet te verdedigen. Een zware tegenvaller voor Frank dus, nog wel tegen een tegenstander waarvan Silvia twee jaar geleden zonder al te veel moeite won...
In Amateur 1 ook een Asser nederlaag: Lukas had volgens mij een gelijkwaardig eindspel, tot hij ineens een kwaliteit weggaf. Zonde! Ikzelf en Paul kwamen niet verder dan remise tegen zwakkere tegenstanders, maar Tycho scoorde juist een zeer verdienstelijke remise tegen bijna 1800! Maarten en Arjan wisten gelukkig wel te winnen (Arjan vrij eenvoudig, Maarten had wat meer tijd nodig - hij was nog bezig toen Arjan en ik rond 18:00 vertrokken, en stond toen in mijn ogen niet beter), dus kansen op een Asser hoofdprijs zijn er!
Helaas heeft het lot bepaald dat ik vanmiddag met zwart tegen Tycho moet aantreden...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor maitre_paul » zo 12 okt 2014, 20:38

Paul kwam met wit goed uit de opening, een soort Cambridge Springs. Zwart offerde uit wanhoop de kwaliteit en kreeg compensatie in een sterk loperpaar. Omdat de witte koning gevaarlijk in het midden stond, moest Paul nauwkeurig verdedigen. Op een gegeven moment besloot Paul de kwaliteit terug te geven om zo toch te kunnen rocheren. Bovendien won ik daarbij een pion. Het eindspel Toren+goed Paard+4 pionnen tegen Toren+slechte Loper+3 pionnen was na 4,5 uur spelen gewonnen!

Tycho-Martin werd naast mij remise.
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor Pieter » ma 13 okt 2014, 10:24

Gefeliciteerd Paul! Kwam zeker door de goede lunch :P
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 13 okt 2014, 11:57

Ik vind dat het voorbeeld van Paul maar eens navolging moet krijgen, maar tot dat gebeurt moet ik maar verslag doen...
Nog één Assenaar staat op 100%: Maarten won gisteren ook zijn tweede partij! Ik vond zijn stelling er gevaarlijk uitzien, maar Maarten verzekerde me op de terugreis dat hij de hele partij aan het roer was geweest. Mijn eigen partij tegen Tycho eindigde inderdaad in remise na nogal wat avonturen; tijd voor een heel puntje voor ons allebei! Naast ons speelde Paul, en hij is dus zo vriendelijk geweest daar zelf iets over te schrijven! Lukas kwam iets te laat binnen en was vervolgens zeer snel klaar; vandaag wordt het weer wat zwaarder voor hem! Tenslotte mogen we ook de ochtendgroep niet vergeten: Frank was daarin te sterk voor Feline Waardenburg, dus het herstel is hopelijk ingezet!
Overigens hebben we al aardig wat supporters gehad: Ivo (en dus ook Henny) en Pieter kwamen zaterdag langs, en gisteren verblijdden Sjoerd en Luuk (lang niet gezien!) ons met een bezoekje!

(En deed Arjan dan niet mee? Nee, die speelt, zoals wellicht bekend, niet op zondag... maar vandaag is hij er weer bij!)
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 13 okt 2014, 21:33

Een dag van gelukjes vandaag! Laat ik maar eens met mijn eigen partij beginnen, waarin ik na een openingsfout een pion verloor en na 18 zetten de volgende stelling had:

Wit Ke1, Db2, Ta1, Td3, Lb5, Lf4, pi a2, c3, e5, f2, g5, h5 Zwart Kg8, De7, Tc8, Tf8, Lc5, Pc6, pi a7, b7, d5, e6, f7, g7, h7
Zwart heeft zojuist kort gerokeerd, dus tijd voor actie! 19. Th3!? Blufmodus aan! d4! 20. Ld3 dxc3 21. Dc2 Pd4!? Waarschijnlijk was hier 21... g6 wel zo veilig, want 22. hxg6 fxg6! 23. Lxg6 Txf4! en de koning loopt weg. 22. Lxh7+ Kh8 23. De4 Lb6 23... Pf5! 24. Lg6!? Die mag zwart natuurlijk niet nemen (24... fxg6?? 25. hxg6+ Kg8 26. Th8+! en de dame mag via h1 op h7 mat geven), maar de werkelijke bedoeling is om h5-h6 te spelen zonder dat zwart ...g6 heeft. 24... Db4? De verkeerde volgorde! Na 24... c2! werkt de aanval niet: 25. h6 fxg6 26. Dxg6 Kg8! en nu dekt de zwarte dame g7 nog. 25. h6 c2+ 26. Kf1 Db5+ 27. Kg2 fxg6?? Na 27... Dd5! is de aanval afgeslagen, nu mag ik alsnog matzetten: 28. Dxg6 Dc6+ 29. f3 Pf5 30. hxg7+ Kg8 31. Th8#
Dat was al mazzel, maar Paul kon het nog erger: hij verloor een kwaliteit en kwam straalverloren te staan, maar net toen zijn tegenstander mat kon geven greep die afschuwelijk mis, waarna Paul zelf mat gaf en het punt ook hier dus naar de overkant vloog... Gelukkig waren er ook nog rechtlijnige overwinningen voor Maarten en Arjan, en Frank wist in de ochtendgroep ook zijn tweede punt te drukken!
Helaas waren er ook nederlagen: Lukas verloor ergens een stuk, en Tycho dacht een remise-eindspel te hebben, maar zijn tegenstander was het daar niet helemaal mee eens en wist het paardeindspel in zijn voordeel te beslissen. Jammer!

Maarten dus 3 uit 3, Paul 2,5 uit 3, Frank, ikzelf en Arjan 2 uit 3, en Lukas en Tycho 1 uit 3. Morgen ronde 4, de laatste voor de rustdag!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Volgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron