NOSBO Topviertallen 2015-2016

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Martin van Velzen » di 17 nov 2015, 11:49

Gisteravond werd de eerste wedstrijd in de viertallencompetitie gespeeld: uit tegen ESG 2, en omdat in de vijfde ronde opnieuw een uitwedstrijd in Emmen op het programma staat werd besloten die ook maar meteen af te werken! Zodoende togen wij met twee sterke viertallen naar het zuidoosten van onze provincie om daar wat leuke potjes te spelen, en dat ging niet slecht!
Het vaste viertal, bestaande uit Pieter, Rieks, Arjan en Ben, nam het op tegen ESG 1, vreemd genoeg de zwakkere van de twee... Pieter scoorde het eerste punt door te profiteren van een zeer slechte zet van zijn tegenstander, waarna Arjan zomaar een kwaliteit in de schoot geworpen kreeg en de 2 - 0 mocht laten aantekenen. Ben mocht daarna het winnende punt scoren, en dat deed hij met een mooie tactic:

Wit Ke1, Dd3, Ta1, Th1, Lb5, Lh4, Pc4, pi a2, b2, c2, e4, f3, g2, h2 Zwart Ke7, Dd8, Ta8, Th8, Le6, Lh6, Pb6, pi a4, d6, e5, f6, f7, h7

In uit mijn hoofd deze stelling speelde Ben 1. Pxd6! waarna zijn tegenstander (die vrijdag ook al van Ben verloren had in een vooruitgespeelde partij van Assen 4!) niet beter zag dan de dame te geven voor twee stukken. Dat was verder geen probleem, dus 3 - 0! Rieks had als enige problemen: hij kwam een pion achter en sommigen dachten al aan een tegenscore, maar toen vond zijn tegenstander ineens een briljante manier om een stuk weg te geven... Toch nog 4 - 0 dus!

   ESG                 1703 - Assen           1936 0 - 4
1. Douwe Többen 1762 - Pieter Tromp 2134 0 - 1
2. Geert ten Hietbrink 1726 - Rieks Taal 2021 0 - 1
3. Ton Selten 1652 - Ben van Os 1667 0 - 1
4. Almar Gerbens 1673 - Arjan Dwarshuis 1922 0 - 1

Voor het andere viertal waren Geon, Maarten, Martin en Gertjan gerekruteerd, en wij speelden dus tegen het sterkere Emmer viertal... Ikzelf was de eerste die puntverlies leed: ik won wel een pion, maar helaas bleven er alleen ongelijke lopers en wat pionnen over, en dat was niet te winnen. Gertjan stond naar mijn mening ook beter, maar ook hij kwam er niet door en nam dus ook remise aan. Toen was het tijdnood (speeltempo: 60 minuten plus 30 seconden per zet!), en daarin slaagde Maarten, die eerder in de partij lelijk was getruct en een stuk had ingeleverd, erin om de Schaakreporter dol te draaien en dus alsnog te winnen! Tenslotte mocht Geon nog een eindspel met torens, ongelijke lopers, en twee ver opgerukte witte pionnen en een veel actievere koning, naar zijn hand zetten. Een solide 3 - 1 overwinning dus!

   ESG 2          1823 - Assen             1968 1 - 3
1. Marcel Struik 1859 - Geon Knol 2141 0 - 1
2. Jan van Os 1848 - Maarten Dijkstra 2036 0 - 1
3. Evert Hondema 1798 - Martin van Velzen 1857 ½ - ½
4. Willem Boontje 1787 - Gertjan Haan 1836 ½ - ½

Een mooie start dus! Er staan nog vier wedstrijden op het programma: uit tegen Hoogeveen, en thuis tegen SISSA, Atlantis (feitelijk een tweede SISSA-team) en Groninger Combinatie. Dat wordt zwaar, maar zeker niet onmogelijk!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Geon » di 17 nov 2015, 20:33

Lekker verslag wederom, Martin!
Geon
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di 27 okt 2015, 14:25

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Ben » di 17 nov 2015, 23:45

Mooi verslag!

Pieter scoorde het eerste punt door te profiteren van een zeer slechte zet van zijn tegenstander, waarna Arjan zomaar een kwaliteit in de schoot geworpen kreeg


Haha, het lijkt wel alsof Pieter's tegenstander's zet ZO slecht was dat het zelfs op andere borden materiaalverlies veroorzaakte ;)

Even een aanvulling op mijn partijstelling: In deze stelling volgde 1. Pxd6 Dc7 2. Da3!, waar zwart ook de optie 2. ... Kf8 had, waarna je gek genoeg geen lekker aftrekschaakje hebt. Ik had al gezien dat 3. Lxf6 met dreiging Pf5+, Pxh6# dan dodelijk was, waardoor de dame geven in 2e instantie toch echt nodig was.
Ben
 
Berichten: 67
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 15:13

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Pieter » wo 18 nov 2015, 19:40

Mijn stelling, met zwart aan zet:

Beginstelling
Wit: Kg1, Dc2, Tb1, Td1, Le2, Le3, Pf3, pi a2, d4, e4, f2, g2, h3. Zwart: Kg8, Dd6, Ta8, Td8, Lc8, Lg7, Pc6, pi a7, b7, e6, f7, g6,h7.

Zwarts probleemstuk is de loper op c8. Om die te ontwikkelen speelt zwart 1....b6? (maar de zwarte stelling is al moeilijk). Na 2. d5 kan 2.... exd5 niet vanwege 3. Txd5 Dc7 (dame moet het paard blijven dekken, en 3....Df6 4.Lg5 is uit.) 4. Txd8, en de toren kan niet teruggenomen worden (4....Pxd8 5.Dxc7 of 4.....Dxd8 5.Dxd6).

Zwart koos voor 2....Pe5, wat na 3. dxe6 een pion en de stelling kost.
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Rieks » di 15 dec 2015, 12:01

Gisteravond ontvingen we Sissa in Atlantis. Na een uitstekend maal vooraf bleken de prestaties op het bord bepalend voor wat er gebeurde op het schaakbord:

Ben had het minst gegeten en was als eerste klaar. In een Caro-Kann kreeg hij een orginele stelling op het bord en hij offerde een stuk voor een reeks pionnen en vooral om Arjans koning in het midden te houden. Helaas bleek lange rokade legaal en best goed, werden de dames geruild en streek Ben de vlag.

Een stuk langer duurde de partij van eter nummer drie, Pieter. In een h3 konings-indiër besloot Jan-Joris niet kort te gaan en meteen de beuk erin te gooien. Het was steeds een complexe stelling, maar mijn indruk was dat Pieter gedrukt stond en weinig tegenspel in het centrum kon creëren.

Arjan kreeg tegen Frits een agressieve variant van het Frans tegen zich. Arjan leek gedrukt te staan, maar alles steeds net (niet?) onder controle te hebben. Frits speelde het goed uit, maar Geon, die besloot bij deze thuiswedstrijd te komen kijken, had nog een mooie manier gezien om remise te maken. (Diagram Arjan?)

Rieks had verreweg het meest gegeten en genoeg energie om er een lange partij van te maken. Het werd een complexe Gruënfeld waarbij Koen wat gedrukt stond en besloot een kwaliteit te offeren waar hij het loperpaar en een pion voor terug kreeg. Het speeltempo was een uur + een halve minuut per zet en vanaf 35 speelde we beide alleen op de tijdstoevoeging. Met het loperpaar kreeg Koen een gevaarlijke aanval, die kon ik afslaan en geforceerd dames ruilen. Vervolgens speelde ik het technisch niet handig en liet ik zijn lopers te actief worden, miste en truucje en kwam in de volgende stelling.

Beginstelling

Ik was hier van plan om de toren te offeren, maar met nog 10 seconden op de klok durfde ik het toch niet aan. Het is een basale remise omdat de verkeerde kleur loper van de randpion over blijft en ik mijn loper voor de f-pion kan geven. Ik dacht dat ik altijd nog die loper kon slaan, had nog genoeg energie en kon de stelling ook 40 zetten erna op een geometrisch bevredigende manier verdedigen, waardoor we op 115 (!) zetten uitkwamen.

Tromp,P.(Pieter) 2134
Taal,R.(Rieks) 2021
Dwarshuis,A.(Arjan) 1922
Os van,B.J.J.(Ben) 1667
Rieks
 
Berichten: 10
Geregistreerd: za 08 feb 2014, 23:35

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Rieks » di 15 dec 2015, 12:09

Gisteravond ontvingen we Sissa in Atlantis. Na een uitstekend maal vooraf bleken de prestaties op het bord bepalend voor wat er gebeurde op het schaakbord:

Ben had het minst gegeten en was als eerste klaar. In een Caro-Kann kreeg hij een orginele stelling op het bord en hij offerde een stuk voor een reeks pionnen en vooral om Arjans koning in het midden te houden. Helaas bleek lange rokade legaal en best goed, werden de dames geruild en streek Ben de vlag.

Een stuk langer duurde de partij van eter nummer drie, Pieter. In een h3 konings-indiër besloot Jan-Joris niet kort te gaan en meteen de beuk erin te gooien. Het was steeds een complexe stelling, maar mijn indruk was dat Pieter gedrukt stond en weinig tegenspel in het centrum kon creëren.

Arjan kreeg tegen Frits een agressieve variant van het Frans tegen zich. Arjan leek gedrukt te staan, maar alles steeds net (niet?) onder controle te hebben. Frits speelde het goed uit, maar Geon, die besloot bij deze thuiswedstrijd te komen kijken, had nog een mooie manier gezien om remise te maken. (Diagram Arjan?)

Rieks had verreweg het meest gegeten en genoeg energie om er een lange partij van te maken. Het werd een complexe Gruënfeld waarbij Koen wat gedrukt stond en besloot een kwaliteit te offeren waar hij het loperpaar en een pion voor terug kreeg. Het speeltempo was een uur + een halve minuut per zet en vanaf 35 speelde we beide alleen op de tijdstoevoeging. Met het loperpaar kreeg Koen een gevaarlijke aanval, die kon ik afslaan en geforceerd dames ruilen. Vervolgens speelde ik het technisch niet handig en liet ik zijn lopers te actief worden, miste en truucje en kwam in de volgende stelling.

Beginstelling

Ik was hier van plan om de toren te offeren, maar met nog 10 seconden op de klok durfde ik het toch niet aan. Het is een basale remise omdat de verkeerde kleur loper van de randpion over blijft en ik mijn loper voor de f-pion kan geven. Ik dacht dat ik altijd nog die loper kon slaan, had nog genoeg energie en kon de stelling ook 40 zetten erna op een geometrisch bevredigende manier verdedigen, waardoor we op 115 (!) zetten uitkwamen.


Assen                      -      Sissa ½ - 3½
1. Pieter Tromp 2134 - Jan Joris Groenewold 2169 0-1
2. Rieks Taal 2021 - Koen Lambrechts 2296 ½ - ½
3. Arjan Dwarshuis 1922 - Frits Rietman 2228 0 - 1
4. Ben van Os 1667 - Arjan Dijkstra 2169 0-1- ½



(wat een kutopmaak, als ik het type ziet het er wel goed uit...)
Rieks
 
Berichten: 10
Geregistreerd: za 08 feb 2014, 23:35

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Ben » di 15 dec 2015, 18:29

Het enthousiasme bij Rieks was echt indrukwekkend. Met een verkort speeltempo van 1 uur plus 30 seconden per zet wisten de heren het dus tot na middernacht vol te houden om vervolgens direct door te gaan met een urenlange analyse van alle 115 zetten!

De cruciale stelling bij mij kwam na 14 zetten met wit aan zet:

Ben van Os (1667) - Arjan Dijkstra (2169)

Hoi Jan. Wit Kg1, Df3, Ta1,e1, Lc1, Pd2, Pg5, pionnen a2, b2, c3, d4, f2, g4, h3. Zwart Ke8, Dc7, Ta8,h8, Ld6, Pc6,h7, pionnen a7, b7, d5, e6, f7, g6

Wit heeft een pion meer maar het is lastig om de witte damevleugel goed te ontwikkelen en ik was bang dat na een paar rustige zetten mijn koningsstelling te zwak zou blijken en zocht al een paar zetten naar actiever tegenspel.

Ik koos hier voor 15. Pxe6?!, met de gedachte 15. ... fxe6 16 Txe6+ Pe7 17. Dxd5 met direct al 3 pionnen voor het stuk, een hangende zwarte loper op d6 en druk op de zwarte koning. Ik had gemist dat 17 ... 0-0-0 alles net voldoende bij elkaar houdt en dat mijn eigen koningsstelling met minder verdedigers keihard instort. Na 20 zetten konden de stukken in de doos.

Achteraf bleek dat in de diagramstelling het rustige 15. Pf1 voldoende is om een behoorlijke plus voor wit te behouden. De druk op f7 is veel gevaarlijker dan het zwarte spel richting h3 en de witte koning en er is ruim voldoende tijd om de witte damevleugel te mobiliseren.
Ben
 
Berichten: 67
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 15:13

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Martin van Velzen » di 19 jan 2016, 23:57

2 - 2 in en tegen Hoogeveen, als ik de uitslagenserver mag geloven; Maarten en Pieter winnen, Rieks en Ben verliezen...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Maarten D » wo 20 jan 2016, 00:41

Klopt. Hoogeveen zal er blij mee zijn. Wij hebben desalniettemin een gezellig avondje gehad!
Maarten D
 
Berichten: 56
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 23:19

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Pieter » wo 20 jan 2016, 22:49

Interessante slotvraag: mag je, als je promoveert, de klok stilzetten om een dame te halen?
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Volgende

Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron