BSSK 2016

Persoonlijke kampioenschappen, Grand-Prix-toernooien...

BSSK 2016

Berichtdoor Tinus Spriensma » ma 14 dec 2015, 12:32

Gistermiddag vroeg een collega me of er al een datum is voor het basisscholenkampioenschap.
Ik liep ook al met die vraag rond. [Dat is dus 30 januari.]
Ik vind het des te interessanter omdat
1. ik maar twee leerlingen Stap 1 heb, die trouwens al examen hebben gedaan en aan één van de ouders vertelde ik, dat het BSSK eraan komt ([interessant is ook waar en hoe de deelnemers het geleerd hebben - er zijn veel wegen, die naar Rome leiden)];
2. met wederom rond de 100 deelnemers?
3. het hele schaken is niet meer zo in; het BSSK is een nieuwe graadmeter ...
4. bezinnen jullie je ook op publiciteit naast de brief aan de scholen? [Ja, dus! Voor en na.]
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BSSK 2016

Berichtdoor Maarten D » do 21 jan 2016, 18:23

Dag Tinus, We hebben veel lokale media gecontacteerd over ons mooie toernooi. We hopen ook dit jaar weer op veel deelnemers! De kinderen hoeven zich tussen de rondes door niet te vervelen want er is een simultaan, vrij schaken, een beamerlokaal (waarvoor dank!), een videolokaal en Jozias Hillenkamp komt weer het Raindropchess én het schaken in het algemeen promoten!
Maarten D
 
Berichten: 56
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 23:19

Re: BSSK 2016

Berichtdoor Tinus Spriensma » za 23 jan 2016, 11:42

Dag Maarten,
Over een week zijn ze al los. We gaan kijken hoe ze van de stukken houden - er aardige dingen mee doen èn er goed op passen. De eerste voorwaarde, lijkt me, tot liefde voor het spel. Kleine amateurs zijn ze dan al. Veel plezier, jij en alle assistenten, met de professionele leiding! Is er weer een verloting met Rieks, terwijl de administratie de prijzen feilloos bepaalt?
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BSSK 2016

Berichtdoor Maarten D » za 23 jan 2016, 15:37

Er staat inderdaad ook weer een loterij op het programma!
Maarten D
 
Berichten: 56
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 23:19

Re: BSSK 2016

Berichtdoor Tinus Spriensma » vr 29 jan 2016, 00:11

"Het aantal deelnemers begint tot tevredenheid te stemmen." Uit een mail aan Maarten Dijkstra. Komt dat zien!
En als je tijd hebt: https://www.youtube.com/watch?v=RVIuhNPLPK8
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BSSK 2016

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 31 jan 2016, 14:02

Even napraten.

Er is een nieuwe congiërge op de PABO, Folgert Hulshof, als ik het goed onthouden heb. Die andere Sjoerd is prima opgevolgd.

Een bekende school is na een aantal jaren weer opgedoken als winnaar: Theo Thijssen. Ik vraag al jarenlang naar hun geheimen. Een ervan is nu mijn conclusie: ze hebben daar een levende traditie. D.w.z. ze geven daar aan elkaar hun ervaringen en vaardigheden natuurlijk en praktisch door. Centraal staat daarbij vanaf oktober een competitie, waaruit de (nu) 15 deelnemers voortkomen. Met wat Stappenboeken en discipline erbij de puntjes op de ‘i’ en je komt een heel eind in de richting van een schaakcultuur. Stella volgt zo Elmar op en Pascal gaat verder waar Chris gebleven was. Zo ongeveer moet het ook gaan met de kopvrouw van ‘Groen’, Lyne – ze is niet voor niets de zus van Tycho.

In het beamer-lokaal is het nog nooit zo druk geweest. Nou, druk? O.a. de vader van Lieke Niestijl keek daar in de slotronde mee naar Stella-dochterlief. We waren daar ook wel eens snel uitgekeken: mat op zet 13 in ronde 8, Stella-Mody. Er ging 1 Opstapje 1 van de hand.
Het digitale bord + beamer werkte naar voorlopige tevredenheid. De NOSBO zou beleid kunnen voeren door het beste te bestellen en professioneel beschikbaar te maken. Zoveel partijen gesaved als er ronden zijn. Ooit zoiets voorgesteld, maar ene Jan pikte het niet (op).
Even een “aforisme”: kinderen moeten toch gevoel hebben voor het openen van een partij. Stukken dienen ontwikkeld te worden, zoals je zelf in ontwikkeling bent.
(Gouden Regels gaan hier voor vele vrijheden. Deelnemers is trouwens geen stuks ...)

Vraag van een kennis in de rookpauze in het fietsenhok: Waarom gaan van deze tientallen kinderen niet meer naar de club? Om evenzoveel eigen redenen. Maar het zou van de andere kant ook wel eens met ambitie en ambiance te maken kunnen hebben.

“Er was dus geen moment verveling, en dat is toch wel een belangrijke factor in het succes van dit toernooi.” Dit is de voorlaatste zin van het spoedige verslag van de administrateur. Ik vat het samen: Geslaagd. Mee eens, van harte. Zelfs met wat minder deelnemers ...

Toch moeten er mij een paar dingen van het hart.
1. “Wie voldoende meer punten op het bord overhoudt, wordt tot winnaar uitgeroepen. Daar valt naar te kijken: Wat zou jij nu doen?” Dat schreef ik in de aanloop naar BSSK 2015 en dit gaat over de arbitrage. Daarvoor werd ooit een reglement geschreven en gepubliceerd. Door Henk Valstar. Reglementen zijn taaie stof, maar saai? Allerminst. Zonder reglementen vrees ik anarchie. Er werd nu anders gearbitreerd. De pogingen tot professionaliteit die ik zag vond ik moeilijk te rijmen met sportiviteit. Ik sta daarin niet alleen.

2. Mijn voorstel was ooit: In de voorronde ook met teams en met de klok. Ik sta hierin, geloof ik, alleen in Assen en in bijna het hele land. Ik stel het voor als weg naar de genoemde “ambitie en ambiance”. ’t Is maar met welke doelen je bezig bent. Er was ooit ook een toernooi-reglement.

3. Er is niemand van de scholen in de organisatie. Er kan een kloof bestaan.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BSSK 2016

Berichtdoor Maarten D » ma 01 feb 2016, 11:06

Ik vond het ook een zeer geslaagd toernooi! Volgend jaar zijn we van plan actiever scholen te betrekken zodat we het aantal deelnemers weer kunnen opkrikken. Ik heb het idee dat de kinderen het schaken een heel mooi spel vinden, maar dat de know how (of bereidheid) bij de leraren op veel scholen ontbreekt om hier werk van te maken. De drempel naar de schaakclub zou voor sommige kinderen hoog kunnen zijn omdat degenen met het meeste plezier en zelfvertrouwen in het spelletje (ook vanwege alle overwinningen tijdens het toernooi) vaak al op schaken zitten en zodoende goed geoefend voor de dag komen. Nogmaals dank aan alle vrijwilligers en begeleiders! En de mensen die na afloop hebben meegegeten kunnen mij nogmaals mailen voor een gedeeltelijke vergoeding!
Maarten D
 
Berichten: 56
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 23:19

Re: BSSK 2016

Berichtdoor Tinus Spriensma » do 04 feb 2016, 10:40

Gisteren twee frisse jongens als instromers bij NOTA BENE - Opgelet! De derde komt volgende week. Van alle drie kon ik de basisschool wel raden! Maar ik vond en vind dat er tien (10) moesten komen. De seinen staan dus langer op rood dan op groen. De heldere lucht is blauw. Uit een mail aan de collega's:
"Ik heb de eindlijsten van zaterdag bekeken.
T/m 9 jaar (Groen) deden 8 van 27 mee, die korter of langer bij ons meededen.
Vanaf 10 jaar (Blauw) 7 van 41.
Het zal niet erg verbazen dat ze ruim meer dan gemiddeld scoorden.
Wie de gemiddelde plaats of de gemiddelde punten in 7 / 9 ronden wil berekenen, die ga zijn gang."
Nog even wat meer uit het toernooi:
Diagram 1
Bij navraag bleek dat Wit - niet klassiek trouwens - op het Herdersmat speelde, maar toen dat niet lukte, lukte er niets meer. Later in het toernooi wel.
In de beamerzaal konden we onze ogen niet geloven ...

In het BSSK-Tynaarlo deden 2 NB-leerlingen mee. Dln. 86; teams 21.
Adriaen van Helden (Eshoek 1, Annen) haalde voor zijn school 5 uit 7, werd daarmee ged. 11-17 (12) en ze haalden de 2de plaats.
Bram Feddema (De Zuid-Wester 1, Zuidlaren) 4 uit 6, werd de 23ste (23-32) en ze haalden daarmee de 13de plaats
Laatst bijgewerkt door Tinus Spriensma op zo 06 maart 2016, 10:19, in totaal 1 keer bewerkt.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BSSK 2016

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 06 maart 2016, 10:18

Ik heb gelezen dat OBS Kloosterveen een 'wildcard' heeft voor Emmen, zaterdag a.s.
Dat komt omdat Hoogeveen niets heeft. Enz.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BSSK 2016

Berichtdoor Remco Bruggink » zo 13 maart 2016, 11:22

Gisteren is OBS Kloosterveen met een wildcard 4e geworden en gaan dus weer een stapje verder...
Remco Bruggink
 
Berichten: 66
Geregistreerd: wo 31 okt 2012, 14:53

Volgende

Keer terug naar Jeugdtoernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron