Assen 2 2017-2018

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Sybrand » za 02 dec 2017, 02:05

Assen 2 wint van verzwakt Staunton 2

wat vooraf ging
Assen 2 heeft na ronde 3 een mooie middenmoot positie, en dat is prima, als je tenminste geen kampioenschapsambitie hebt. En dat hebben we dus wel! De wedstrijd tegen Haren was een flinke domper, maar daarna liep het op rolletjes tegen Het Kasteel. De avond ervoor heeft Haren/Oostermoer een matchpunt gemorst tegen Hoogezand/Veendam, waardoor Assen bij winst een matchpunt dichterbij kan komen.
Staunton is van ouds een Angstgegner van Assen. Op de een of andere manier ligt deze ploeg ons niet en hebben we het er altijd moeilijk tegen.
Maarten Hoolsema, voormalig teamleider van Assen 2 en na zijn verhuizing naar Amersfoort een aantal jaren geleden wat minder op de club, maar toch betrokken, had aangegeven in Assen te zijn dit weekend, en daarom besloot ik om hem op te stellen. Maarten is met name met wit een puntenpakker zo heeft hij in het verleden laten zien.
Martin van Velzen is gediplomeerd scheidsrechter, en (wedstrijd)leidt eigenlijk altijd de thuiswedstrijden bij Assen. Omdat hij
sterker is dan ik, en Martin bovendien graag en goed met zwart speelt, heb ik besloten hem op te stellen en zelf de taak van wedstrijdleider op te pakken. Sjoerd nam de honneurs van teamleider waar.

de strijd
Om kwart voor 8 werd de strijd aangevangen. Staunton blijkt toch behoorlijk verzwakt te zijn aangetreden. Hun reguliere bord 1 tot en met 4 bleken niet aanwezig. Assen 2 daarentegen bijna op volledige oorlogssterkte. Na een uurtje stond Robert slecht. De rest van de borden was over het geheel genomen zorgelijk. Frank stond mooi, dreigde een stuk te winnen, maar Jan had er juist eentje weggegeven, tegen een paar pionnen, maar toch. Kenneth stond gedrongen. Maarten stond goed, net als Martin en Hans. Sjoerd stond gelijk. Kortom, het was zorgelijk.

Rond 9 uur verloor Robert op 4 met wit van Dick Hummel. Dick had een mooie diagonaal a8-h1 onder controle met Dame en Loper, Robert verdedigde tegen mat, maar overzag een schaakje op f2. Zichbaar balend verliet Robert even later de speelzaal (0-1)

Jan kwam op 8 met wit tegen Gerrit ten Brinke duidelijk slechter uit de opening (een Sveznikov vertelde Jan), en stond een stuk (tegen 2 pionnen weliswaar) achter. De koningsstelling van zwart had daarbij een (voor wit) mooi gat, aangezien de pion op de g-lijn ontbrak. Toen Jan een pion op f6 kreeg overzag Gerrit een mataanval, en de stukken konden pardoes het kistje weer in (1-1). Een absolute mazzel voor Assen dit punt, want daar had niemand meer op gerekend.

Kenneth speelde op 7 met zwart tegen Michiel Meeuwsen. Michiel had een sterke aanval op de zwarte damevleugel waar Kenneth lang had gerokeerd. Mat dreigde, maar door met zijn dame op d7 een stuk te pakken op d3 wist Kenneth een luchtgaatje te creeren voor zijn koning en deze ontsnapte aan de dreiging richting koningsvleugel. Deze voorsprong gaf Kenneth niet meer uit handen (2-1).

Hans speelde op 5 met zwart tegen een oude bekende, Jeroen Groot. Hans had de hele partij weinig problemen. De koningsvleugel van wit stond onder druk met zwaar geschut (toren en dame), en uiteindelijk overzag Jeroen een schaakje dat leidde tot torenverlies (3-1). Commentaar Hans: Aan bord 5 mocht ik aantreden tegen Jeroen Groot. Jeroen en ik hebben beiden gestudeerd en geschaakt in Wageningen, dus dat maakte dit toch wel tot een speciale ontmoeting. Vorig jaar had Jeroen zichzelf aan bord 3 opgesteld, in de hoop tegen mij te kunnen spelen, maar Sybrand had mij juist die wedstrijd op een ander bord gedacht dus liepen we elkaar mis. Dit jaar lukte het dus per ongeluk wel! “

stelling

24.h3? met 24.Ld4 kan wit blijven vechten. 24...Pf3+ faalt dan op 25.Dxf3 24...Pf3+ 25.Kf1 Dg6 26.g4 fxg4 27.hxg4 Dxg4 28.Th1 Ph2+ 29.Ke1 beter is 29.Txh2 Dxd1+ 30.Txd1 Lxh2 31.Lxe4 Tae8 32.Td4 Le5 maar zwart blijft gewonnen staan 29...Pf3+ 30.Kf1 Tf6 31.Dc1 Taf8 32.Ld1 Tg6 33.Lxf3 Dxf3 34.Tg1 Lc5 35.Lxc5 bxc5 helaas niet gezien: 35...Dd3+ 36.Ke1 Txg1# mat 36.Tb2 Dd3+ maar nu wel! Jeroen gaf op. Zwart gaat mat na 37. Te2 Dh3+ 38. Ke1 Txg1+ 39. Kd2 Dd3 mat. 0-1


Martin speelde op 3 met zwart een evenwichtige partij tegen Henk van Dijk. De hele partij stond hij ietsjes beter. Het eindspel speelde hij fantastisch uit (4-1)! Zijn commentaar:

Na 22 zetten belandde ik (met zwart, zoals altijd ;-)) in dit toreneindspel en bood mijn tegenstander remise aan:

Wit Kd2, Th1, pi a2, c2, c3, f4, g2, h2 Zwart Kd7, Te8, pi a6, b7, d6, f5, f6, h7


Mijn pionnenstructuur is slechter, maar toch sta ik beter, omdat mijn zwaktes niet aangevallen kunnen worden en de zijne wel! Negen zetten later kwam deze stelling op het bord:

Wit Kd2, Td3, pi a3, c2, c3, f4, g3, h4 Zwart Kc4, Te4, pi a5, b5, d4, f5, f6, h5

Hoe moet zwart verder komen? Met wit in tijdnood besloot ik tot een wachtzet: 31... Kc5 32. Tf3?! Wit heeft niet in de gaten wat ik van plan ben. Verrassend genoeg is 32. Kc1 beter! Kd5! 33. Td3?? 33. cxd4 was nu absoluut gedwongen. Kc4 en we hebben de diagramstelling, maar nu met wit aan zet! Hij is in tempodwang, want 34. cxd4 Txd4 gaat mis, en in de partij kwam na 34. Tf3 wat ik gezien had toen ik 31... Kc5 speelde:

Wit Kd2, Tf3, pi a3, c2, c3, f4, g3, h4 Zwart Kc4, Te4, pi a5, b5, d4, f5, f6, h5

34... Te3! 35. Tf2 35. Txe3 dxe3+ is makkelijk gewonnen, omdat zwart de hele witte damevleugel opraapt. Txc3 en wit geloofde het verder wel. 0 - 1



Maarten speelde op bord 2 met wit tegen Bram Kruisinga. Eigenlijk had ik daar oud-Assenaar Jaap van der Graaf verwacht, maar helaas was hij afwezig. Maarten speelde een rustige partij, en stond gewoon goed. Op een gegeven moment zelfs een pion voor. Op de vraag naderhand waarom hij zo rustig speelde (Maarten is een echte aanvalsspeler) meldde hij dat hij ergens twee paardzetten had verwisseld en dus in een andere opening kwam. Helaas ging het mis in het middenspel. Maarten had ergens f4 gespeeld, en zijn koningsvleugel lag daarmee open. Daar maakte Bram handig gebruik van en zette Maarten uiteindelijk met een paardzet mat (2-4).

Frank speelde op 1 met zwart tegen Anders Bay. Hij gooide al vroeg zijn pionnen naar voren en bracht een vorkje op het bord dat tot stukwinst leidde. Met een stuk meer was zijn punt al geteld, maar in het schaken geldt dat het bord vierkant is! Frank zijn stukken waren onontwikkeld door de vele pionzetten, en de triple pion van Anders was toch gevaarlijker dan gedacht. Toen deze in het middenspel verbonden pionnen op de e en f lijn werden en de mars naar de overkant begonnen was verlies onafwendbaar (4-3).

Op papier leek het daarmee nog spannend te worden, maar in de laatste partij van Sjoerd met wit op 6 tegen Henk Seijen had de laatste zomaar een kwaliteit cadeau gedaan. Commentaar van Henk achteraf: "ik zie heel slecht paardvorkjes". Op papier dus een gewonnen partij, maar Henk rommelde zijn paard naar voren en creeerde daarmee gevaarlijke tegenkansen. Uiteindelijk gaf Sjoerd de kwaliteit terug en won het Dame-pionneneindspel eenvoudig. Commentaar Sjoerd:

Nadat ik in ronde 2 de junior uit de promotieklasse tegen me kreeg, mocht ik het opnemen tegen de de nestor uit deze divisie. Tussen beide heren zit een leeftijdsverschil van maar liefst 73 jaar!
Tegen Henk Seijen is het oppassen geblazen. Toen ik vorig jaar gewonnen kwam te staan tegen Henk gaf hij niet snel op en loerde op elke tegenkans. En met succes. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en toen Henk pardoes een kwaliteit cadeau deed wist ik dat ik op mijn qui-vive moest blijven.
Met name in onderstaande stelling kreeg ik het even Spaans benauwd.

Sjoerd Homminga – Henk Seijen na 43. .. – De3
Diagram 1

Ondanks mijn materiële voorsprong heeft Henk mij aardig in de tang en moest ik met 44. Df1 de boel bij elkaar houden. Gelukkig lukte dat zodat we de winst konden pakken.


de conclusie
Al met al een toch min of meer onbedreigde overwinning van Assen, waarbij meteen zij aangetekend dat het Assen niet aan geluk heeft ontbroken en Staunton niet in de sterkste opstelling is opgekomen. Assen 2 staat na deze ronde op een tweede plaats, samen met GC 4 en Staunton 2 6 MP. Op bordpunten heeft Assen 2 de meeste punten. De kampioensaspiraties zijn nog levend, al zijn we afhankelijk van een (volgende) misstap van Haren/Oostermoer.

De cijfers:

   Assen 2             1834 - Staunton 2        1730 5 - 3
1. Frank van der Werff 2012 - Anders Bay 1810 0 - 1
2. Maarten Hoolsema 1700 - Bram Kruisinga 1849 0 - 1
3. Martin van Velzen 1878 - Henk van Dijk 1810 1 - 0
4. Robert Stallinga 1934 - Dick Hummel 1740 0 - 1
5. Hans Smit 1860 - Jeroen Groot 1765 1 - 0
6. Sjoerd Homminga 1821 - Henk Seijen 1723 1 - 0
7. Kenneth Muller 1688 - Michiel Meeuwsen 1486 1 - 0
8. Jan Posthoorn 1782 - Gerrit ten Brinke 1657 1 - 0
Laatst bijgewerkt door Sybrand op zo 03 dec 2017, 18:33, in totaal 3 keer bewerkt.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 03 dec 2017, 14:35

Zojuist ontving ik het volgende mailtje van Johan Meirink (Haren & Oostermoer):
Goedemiddag webmaster,
Even een opmerking bij het verslag van Assen 2-Staunton 2. Sjoerd homminga merkt op dat hij tegen de nestor van de PK speelde... Dat is niet juist. Ook die speelt bij H&O (Anne Haitsma). Net als de benjamin, Loek vd Hagen...
Vriendelijke groet,
Johan Meirink

Zo blijkt toch maar weer dat onze verslagen ook bij de andere clubs met aandacht gelezen worden!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Sybrand » za 13 jan 2018, 01:43

Gewonnen van Sissa4 met 5,5 -2,5
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Martin van Velzen » za 13 jan 2018, 01:53

Niet alleen winnen wij, zojuist zag ik dat Haren & Oostermoer zich heeft laten verrassen door Leek, en daardoor nemen we de koppositie over!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Sybrand » za 13 jan 2018, 16:44

Assen 2 verslaat Sissa 4 in spannende wedstrijd

Op vrijdag 12 januari stond de wedstrijd tegen Sissa 4 op het rooster. Vooraf had Assen te maken met wat uitvallers, merendeels in verband met verlof. Wij speelden daarom zonder Jan, Robert en Ben. Gelukkig hebben we een groot team, dus Jesper en Kenneth konden aan de bak, waar Maarten Hoolsema het achttal completeerde. Onze topman Frank werd op 2 geplaatst omdat Ab Faber dit seizoen bij Sissa alles met zwart speelt. Martin werd daarom op 1 geplaatst.
Sissa was mooi op tijd binnen. Het team eet gezamenlijk voor de wedstrijd, een prima traditie, en dan ben je wel eens afhankelijk hoe snel je wordt bediend in het restaurant. Wedstrijdleider Gertjan kon om 10 voor 8 de wedstrijd aftrappen.

De wedstrijd zelf begon somber voor Assen. Na een uurtje waren op verschillende borden de Asser posities zorgwekkend. Jesper stond een volle pion achter tegen Sophie Welling, Frank keek al vanaf de opening tegen een achterstand van en (gambiet)pion aan, Maarten raakte ergens een stuk kwijt tegen een paar pionnen (met initiatief weliswaar). Hans stond met zwart echter goed tegen een Morra, waar Kenneth, Sjoerd en ik gelijk stonden. Ook Martin stond zeker niet slechter.

Martin speelde op 1 tegen Marcel Pouw, een degelijke en sterke speler. Martin wist in het late middenspel een pion voor te blijven, maar moest daartoe wel een toren accepteren op de zevende lijn. Die zijn op zich ook een pion waard heb ik ergens gelezen, en dat bleek ook in deze partij. Een sterk gepositioneerd wit paard voerde de druk op f7 op. Hoe de partij afliep heb ik niet kunnen zien, maar een mooie remise kwam op het scorebord te staan.

Frank speelde op 2 met zwart tegen Ab Faber. Een zwarte openingspion op c4 negeerde Frank ten gunste van extra ontwikkeling, maar deze pion achterstand kwam Frank niet meer te boven. Uiteindelijk moest Frank het onderspit delven.

Hans op 3 had met zwart een Morra tegen. Hans nam de gambietpion niet, en wist druk te ontwikkelen tegen een witte pion op e5. Hij kwam geleidelijk beter en beter te staan; in het eindspel ging het nog goed mis vertelde Hans na afloop, maar hij wist toch naar winst af te wikkelen. Commentaar Hans:
Op bord 3 kreeg ik met zwart tegen Sjoerd Rookus het Morra-gambiet tegen. De gambietpion nam ik niet aan, en kwam zeer goed uit de opening. In het middenspel wist ik een pion te winnen, maar miste een paar keer betere voortzetting en op een gegeven moment overschatte ik mijn eigen stelling met een ernstige fout, waardoor ik slecht tot verloren kwam te staan. Uiteindelijk kwam er een pionneneindspel op het bord dat nog steeds gewonnen was voor wit. Sjoerd koos echter consequent voor het verkeerde plan, zodat ik uiteindelijk in een race naar promotie zelfs nog kon winnen. Al met al een heel fortuinlijk punt.

Sjoerd speelde op 4 tegen Paul van Velthoven. Lange tijd bleven er veel stukken op het bord staan. Sjoerd stond de hele partij solide, maar ergens ging het mis. Commentaar Sjoerd: Mijn partij tegen Paul van Velthoven was lange tijd in evenwicht. Op de klok had ik echter ruim voordeel. In de tijdnoodfase kwam Paul met een fraaie koningsaanval, die uitmondde in mat.

Sybrand speelde op 5 met zwart tegen Maarten Roorda. Op het bord kwam een gesloten siciliaan, waar ik echter de zwarte loper op e7 had in plaats van g7; daarentegen had ik wel het loperpaar. Toen de gesloten pionstructuur oploste snoepte ik een pion mee en kwam met een pion meer het eindspel in.

stelling

Zwart heeft voor de a pion de verkeerde loper omdat zwart niet het promotieveld afdekt. Dat betekent dat het plan van wit is zijn paard te offeren tegen de h-pion om zo remise te halen, en zwart dat moet voorkomen en de h-pion naar de overkant moet brengen om te winnen.
Er volgde: 1…..Le4 Zwart geeft de a-pion op, maar zet het paard klem. 2. Pxa2 Kg4 3. Pc3 Lf3 Volgens de eindspeldatabase de enige winnende zet. 4. Pb1 Kh3 5. Pd2 Lg2 6. Pc4 Kxh2 7 Kc2 Kg3 en wit geeft rond zet 72 en tien over middernacht op.

Kenneth speelde op 6 met wit tegen Daniel Meijer. De partij ging gelijk op; hoe het einde echter gegaan is durf ik niet te zeggen ook al zat ik er naast; in ieder geval bleek Kenneth te hebben gewonnen. Commentaar Kenneth:
In de analyse merkte mijn tegenstander op dat hij een hekel had aan het london systeem en dat hij daarom graag theorie probeerde te vermijden. DIt werd ook snel duidelijk na de eerste 4 zetten (1. d4 d5 2. Lf4 Pd7 3. e3 e6 4. Pf3 Pe7). De zwarte paarden staan hier redelijk ongunstig dus ik besloot dat als ik rustig ging ontwikkelen ik mijn stukken sneller actief zou hebben dan mijn tegenstander om daarna een aanval te starten. Dit ging toch vrij moeizaam maar na een paar foutjes van mijn tegenstander kon ik toch profiteren:

stelling

Hier speelde zwart 1....Lb4 wat werd vervolgd met: 2. Dd3 Lb5 3. Dd4 Tc4 4. Da7 . Hier win ik al een pion aangezien de loper van zwart nog in staat. Hierna volgde nog een reeks van kleine foutjes van zwart waardoor ik een loper cadeau kreeg, en toen ik met een paardvork dreigde ook nog een toren te winnen werd de partij beslist.


Jesper op 7 had met zwart een zware avond tegen Sophie Welling. Hij stond een pion achter en ook de witte stukken werkten goed samen. Op het einde gaf Sophie echter een stuk weg zo meldde zij na afloop.

Maarten stond met wit op 8 iets gedrongen na de opening. In het middenspel gaf Maarten een stuk voor 2 pionnen en aanval, en dat is een speltype waar Maarten in zijn element is. Hoe het ging heb ik niet gezien, maar Maarten tekende het punt aan. Commentaar Maarten: Kwam slecht uit de opening, ik kwam weer niet helemaal in mijn londen. Tegenstander speelde agressief met pionnen op c5 d5 en e5. Ik wikkelde het beter af en kon dankzij een leuk paardoffer aanvallen. Dat deed hij niet goed en toen kwam er een variant met mat of dame winst.

Resumerend kunnen we stellen, dat Assen 2 aan de vier topborden met gemiddeld per bord 75 ratingpunten meer met 2,5-1,5 heeft verloren; aan de laagste 4 borden met gemiddeld 50 ratingpunten minder won Assen 2 met 4-0. Waarmee maar weer eens is aangetoond dat de wedstrijd achter het bord wordt beslist en niet door de rating. Al met al na een spannende avond een toch ruime overwinning op Sissa 2.

.  Assen 2 1800                  -    	SISSA 4 1787                    5½ 2½ 
1. Martin van Velzen 1878 - Marcel Pouw 1825 ½ ½
2. Frank van der Werff 2012 - Ab Faber 1979 0 1
3. Hans Smit 1860 - Sjoerd Rookus 1773 1 0
4. Sjoerd Homminga 1821 - Paul van Velthoven 1685 0 1
5. Sybrand Houtsma 1816 - Maarten Roorda 1863 1 0
6. Kenneth Muller 1688 - Daniel Meijer 1729 1 0
7. Jesper Post 1622 - Sophie Welling 1733 1 0
8. Maarten Hoolsema 1700 - Tjeerd Santema 1706 1 0
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Martin van Velzen » di 16 jan 2018, 13:54

Groninger Combinatie 4 heeft gisteravond Staunton 2 verslagen, dus we hebben alles nu in eigen hand! Alleen even de laatste vier wedstrijden winnen ;-)
Ook interessant: de wedstrijd tegen Lewenborg is een week naar voren gehaald (3 ipv 10 april), en de laatste ronde wordt door alle klassen gezamenlijk op 14 april gespeeld!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 09 feb 2018, 13:31

Het is helaas geen leuke avond geworden, gisteravond in Hoogezand-Sappemeer... Frank en ikzelf speelden wel goed en wonnen op bord 1 en 2, maar Jan P. en Abedin kwamen niet verder dan remise, en de overige vier gingen eraf ondanks ruim ratingoverwicht. We kunnen nog kampioen worden, maar dan moeten er wat dingetjes meezitten...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Sybrand » za 10 feb 2018, 17:05

Mooi kernachtig verslag Martin!
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Sybrand » za 17 maart 2018, 01:55

Assen wint van Leek met 5.5-2.5.

Frank, Martin, Sybrand, Kenneth, Maarten winnen, Sjoerd remise en Hans en Robert verliezen.
.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Sybrand » za 17 maart 2018, 12:44

Assen 2 herpakt zichzelf en eerste plaats in promotieklasse

Zeker, een foute titel, taalkundig dan. Wederkerig en niet wederkerig in 1 zin van hetzelfde werkwoord. Maar het geeft de twee belangrijkste zaken weer van de wedstrijd tegen Leek gisteravond. ten eerste won Assen 2 eindelijk weer eens na de nederlagen tegen Veendam (ronde 6) en Het Kasteel (beker). Ten tweede bleek dat GC 4 nipt had verloren van Haren, waardoor Assen op 'doelsaldo' (half puntje) net boven GC 4 komt. Niet dat het veel zegt - er kunnen nog zo'n ploeg of 6 kampioen worden - maar leuk is het wel.

Dan de wedstrijd. Onder bezielende leiding van Gerard Voorintholt werd even voor 8 begonnen, gezamenlijk met een viertal dat tegen GC speelde.

Kenneth speelde op 7 met zwart tegen Tijmen Hofstra. Voor de niet-ingewijde buitenstaander balanceerde Kenneth langs het randje van de afgrond. Een koningsaanval op de zwarte stelling deed menig teamgenoot verontrust kijken. Maar Kenneth meldde achteraf dat het theorie was. En inderdaad ontsnapte hij, al was mijn indruk dat dat meer lag aan een foutief offer van Tijmen. Anyway, de eerste overwinning - en wat voor eentje! - was om half 10 in de pocket (1-0).
Commentaar Kenneth:
In mijn partij kwamen er met een zeer vlot tempo de eerste 14 zetten op het bord. (Meer dan 1 uur en 35 minuten p.p. op de klok na zet 14). Toen het tempo iets daalde speelde mijn tegenstander op een koningsaanval en besloot ik voor lange termijn ruimte te pakken op de damevleugel. Met goed spel moest de aanval van wit te houden zijn maar ik maakte wel een kritieke fout op de 17e zet die (gelukkig) niet uitgebuit werd.

s

In deze stelling speelde ik 17 .. exd4.

Als wit hier met 18. Lxf7+ komt dan wordt het spel met nauwkeurige zetten van wit vrij snel afgerond (18 .. Kxf7 19. Dxh7 en er komen nare dreigingen in de vorm van fxg7 waar weinig aan gedaan kan worden). Dit zag wit echter over het hoofd en speelde in plaats daarvan 18. Dh4 waardoor ik 18 .. Pe5 kan spelen waardoor ik f7 weer dek en tegelijkertijd dreig om wit het loperpaar afhandig te maken. 7 zetten later mocht ik eindelijk zelf aggresief spelen.

s

In deze stelling speelt wit 25. Rf5. Dit blijkt een enorme blunder te zijn aangezien 25. .. gxf5 gewoon mogelijk is (26. Dg4 dreigt mat maar na 26 .. Lh2+ 27. Kh1 Dg3 kan wit geen mat meer dreigen en dreig ik zelf op g2 mat te zetten). Ik had echter gekozen om slechts een kwaliteit op te halen met 25. .. Lg3 26. Tc5 Dxc5 en na 27. Dxg3 dxc3+ 28. Kh2 De5 Sta ik een kwaliteit voor en heb ik een aantal pionnen op de damevleugel die erg snel kunnen lopen dus was het makkelijk af te wikkelen naar een winst.



Ruim een uur later volgde nummer 2 en 3. Hans verloor op bord 3 van Pieter Doller. Hans stond de hele wedstrijd gedrongen, kwam er niet goed uit waar de stukken van Pieter prima stonden. Hoe het mis ging heb ik niet gezien, maar verrassend was de uitslag niet (1-1).
Commentaar Hans: Op bord 3 speelde ik met zwart tegen Pieter Doller. Er kwam een Siciliaan op het bord, waar ik mij in de opening 2 onnauwkeurige zetten permitteerde. Pieter buitte dat volledig uit en daardoor werd mijn stelling al snel niet meer houdbaar. Dik terechte nederlaag.


Gelijktijdig kwam Sjoerd schuldbewust melden dat hij op 4 met wit remise had gemaakt. Het schuldgevoel kwam niet zozeer voort uit het killersinstinct dat we van Sjoerd achter het bord kennen, en dat hij dus niet een vol punt kwam melden maar slechts een halve.Nee, het schuldgevoel werd veroorzaakt door het feit dat hij dit niet had overlegd. Martin en Maarten hadden ook een remiseaanbod gehad, en zij moesten doorspelen. Sjoerd stond een pionnetje achter en was blij nog een half punt te kunnen scoren. Nou, vooruit maar dan Sjoerd :-)
(1,5-1,5)

Nummer 4 die klaar was was ikzelf. Op bord 6 tegen Frans Huisman. Frans kwam na de opening wat gedrongen te staan, verloor rond zet 13 een kwaliteit tegen een pion, moest een twintigtal zetten later ook een pion inleveren. Daarmee was het in hogere zin over, rond kwart over 11 ook feitelijk (2,5-1,5)

Maarten volgde een paar minuten later. Maarten had een mooie partij op bord 8 (met wit) tegen Issa Albadeen. Hij toverde voor eventjes een mooie triple pion op de e-lijn, wist de zwarte stukken uit de stelling te jagen en stond op het einde van de avond toen ik weer even keek een dame en een toren voor. Mooie overwinning Maarten! (3,5-1,5)

Het winnende punt werd binnengetikt door Frank op 1. Hier wist Frank met een mooie combinatie een pion naar de overkant te brengen, waardoor om half 12 de winst kon worden genoteerd voor het team (4,5-1,5). Commentaar Frank:
Met zwart kwam ik onder druk te staan en leek het verkeerd te gaan. Met een valstrik ruilde ik stukken en kwam ik een pion voor staan. Een eindspel volgde, allebei een paard en toren. Ik had een meerderheid pionnen op de koningsvleugel, mijn tegenstander op de damesvleugel. Ik was sneller met de pionnenstorm en wist de koning terug te dringen naar de eerste rij en op te sluiten met mijn f3 pion. Ik dreigde mat met toren en paard. Wit kon alleen zijn stukken geven om het te voorkomen. Ik won.

Op hetzelfde moment verloor echter Robert. In tijdnood verspeelde hij helaas een mooie stelling (4,5-2,5).

De laatste die speelde was Martin. Hij speelde op 5 tegen Martien Veldman, en stond na het middenspel potrimise, elk 5 pionnen en een loper. Dat Martin goed een eindspel kan spelen weten we, en behendig zette hij zijn pionnen op veilige velden, manouvreerde zijn koning naar het centrum van het bord en viel de pionnen van zijn tegenstanders aan. Uiteindelijk leverde dit een pion op, en nog even later de partij (5,5-2,5).

Commentaar Martin:
Wit Kg1, Td1, Td3, Ld4, pi a2, b2, f2, g3, h3 Zwart Kg8, Ta8, Td8, Lg5, pi a7, b6, f7, g6, h6

Net als twee ronden geleden kreeg ik een eindspel op het bord en bood mijn tegenstander remise aan. Deze keer is de stelling ook echt gelijk en zal de winst van ver moeten komen. Als ik nou eens de torens kan ruilen en wat pionnen op zwart vast mag leggen...

 Wit Kg1, Lc3, pi a2, b2, f2, g3, h3 Zwart Kg8, Ld8, pi a7, b6, f7, g6, h6

En zowaar, drie zetten later is deel één gelukt! Zolang wit deel twee niet toestaat is het nog altijd remise, maar... 29. f4?! Het eerste stapje in de verkeerde richting, want nu mag ik mijn plan uit gaan voeren: 29... f5! Dat is de eerste pion die op de kleur van de loper wordt vastgelegd. 30. Kf2 Kf7 31. Ke3 Ke6

 Wit Ke3, Lc3, pi a2, b2, f4, g3, h3 Zwart Ke6, Ld8, pi a7, b6, f5, g6, h6

Hier produceerde wit het onbegrijpelijke 32. a3? Waarom hij in hemelsnaam niet het volslagen logische 32. Kd4 speelt is mij een raadsel. Misschien was hij bang voor het pionneneindspel na 32... Lf6+ 33. Kd3 Lxc3 34. Kxc3, maar dat is op geen enkele manier verloren voor wit. 32... Kd5 Die uitnodiging sla ik niet af! We slaan nog drie zetten over:

Wit Kd3, Ld4, pi a3, b3, f4, g3, h3 Zwart Kd5, Ld8, pi a6, b5, f5, g6, h5

Ik dacht dat dit hoe dan ook gewonnen was, maar de engine vindt hier een verrassende redding: 36. h4! Nog een pion op de verkeerde kleur! Ik was hierna 36... Le7 37. b4 Ld8 van plan, om wit in tempodwang te brengen, maar na 38. Lf2 Lf6 39. Lb6 Lb2 40. Kc2! kan ik niet op a3 nemen wegens 41. Kb3 en mijn loper kan er niet meer uit! Ook 38... a5 werkt niet, want na 39. Le3 a4 40. Ld4 is wit volkomen veilig. Gelukkig gebeurde dit niet en kwam wit met 36. Ke3?/[b] waarna het wel gewonnen is: [b]36... Le7 37. Lb2 Lc5+ 38. Kf3 Ld4 39. Lc1 Lc3! en de dreiging a6-a5-a4 groeit wit boven het hoofd. Een stuk of 20 zetten later kon ik het volle punt noteren.
Laatst bijgewerkt door Sybrand op zo 18 maart 2018, 15:40, in totaal 5 keer bewerkt.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

VorigeVolgende

Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron