KNSB-Beker 2017-2018

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

KNSB-Beker 2017-2018

Berichtdoor Pieter » zo 08 okt 2017, 11:17

De eerste wedstrijd in de KNSB-beker is winnend afgesloten tegen Sneek 2. Onze eerste bekeroverwinning in 5 jaar volgens het forum!
Miniverslagje:

Ik was als eerste klaar, rustige partij, niet veel aan de hand, saaie remise.
Vervolgens Arjan: mooie partij, hij stond de hele partij beter, won 1 pion, nog een pion en vervolgens een toren met een mooie truc.
Geon speelde een goede partij, drukzetten , pionnetje winnen, activiteit, mooie partij om naar te kijken. Helaas 1 klein foutje waardoor er een remise toreneindspel overbleef.
Maarten speelde de spannendste partij van de avond: leek iets minder te staan en kwam in tijdnood. Hij kreeg een remiseaanbod en weigerde dit, knokte zich terug in de partij, tweede remiseaanbod werd geweigerd met nog 2-3 min op de klok tegenover de tegenstander 20. Maarten speelde actief, won een pion (of 2) en wist de partij uiteindelijk in zijn voordeel te beslechten.

Uiteindelijk een 3-1 overwinning.

De volgende wedstrijd is uit, tegen Staunton of Emanuel Lasker. Dit betekent óf een uitwedstrijd in Groningen, óf een uitwedstrijd in St. Jacobiparochie naast de Afsluitdijk.
Met de laatste hebben we nog een appeltje te schillen, de eerste betekent een aanzienlijk kortere reis.
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: KNSB-Beker 2017-2018

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 08 okt 2017, 15:31

Helaas geen diagrammetje ... Niet 1.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: KNSB-Beker 2017-2018

Berichtdoor Martin van Velzen » za 09 dec 2017, 02:07

Pieter meldt via WhatsApp een 2½ - 1½ overwinning op Emanuel Lasker, en dus bereikt Assen voor het eerst de derde ronde van de KNSB-beker!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: KNSB-Beker 2017-2018

Berichtdoor Sjoerd » za 09 dec 2017, 10:22

Toppers!
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: KNSB-Beker 2017-2018

Berichtdoor Pieter » za 09 dec 2017, 12:24

Revanche!

Een jaar of 8 geleden speelden we onze eerste KNSB-wedstrijd, uit tegen Emanuel Lasker. Ikzelf had hoge verwachtingen, hoopte op nog een kampioenschap maar kwam bedrogen uit. Al na 3 uur spelen stonden we met een 6-2 nederlaag weer buiten. Lasker promoveerde, wij enkele jaren daarna ook, maar we zijn elkaar nooit meer tegengekomen. Er was dus nooit gelegenheid voor een goede revanchewedstrijd.

Tot gisteravond.

De avond begon met een hapje eten, teambespreking en vervolgens kwam de rit naar Friesland. Klein uurtje onderweg en je bent er.
We speelden in St.Annaparochie, in een schitterend café ('t Wapen van het Bildt). Aanrader! De sfeer is er ouderwets gezellig, het lijkt wel of de tijd er heeft stilgestaan. Aantal Friezen aan de bar, café blauw van de rook, posters van lang vervlogen tijden aan de muur, biljart- en dartclub ook aanwezig. Aan het eind van de avond druppelde ook de Annaparochiaanse jeugd nog binnen. Al met al: fantastisch!
Ook de barman verdient grote complimenten, afrekenbonnetjes vergeten is geen probleem ("Doe maar 6 euro, is wel goed")

Dan de partijen. Wij lootten zwart op de oneven borden:

Als eerste was Maarten klaar, op bord 3 tegen Rienk Sijbesma. Maarten leek gelijk uit de opening te komen en wat druk te ontwikkelen, maar het leek lastig om erdoorheen te komen. Uiteindelijk ruilde zijn tegenstander een pion, waardoor Maartens stukken tot leven kwamen in (ongeveer) de volgende stelling, met wit aan zet:

Wit Kg2, Dd2, Te1, Te2, Le3, Pc3, Pb5, pi a2,b2,c2,d5,g3,h2. Zwart Kg8, Dg6, Td7,Tf8, Lg7, Pf6, Pa6, pi a5,b7,c7,e5,f5,h7

Het ging als volgt verder (denk ik...) 1. d6 c6 2. Pa3en hier kwam Maarten volgens mij met f4, met de dreiging f3+, tegenstander moest een stuk geven en even later was de partij over. Een mooie overwinning.

Een uurtje later was ikzelf klaar, tegen Tjalling Wiersma op bord 2. Ik speelde een wat bijzondere opening, waarin we beiden niet de beste keuzes hebben gemaakt. Ik wist wat druk te ontwikkelen, en kwam in de volgende stelling terecht, met wit aan zet:

Wit Kg1, De3, Tc7, Pd4, pi a4,b5,d3,e5,f2,g2,h2. Zwart Kf7,Dd8,Ta8, Ld7, pi a5,b6,d5,e6,f5,g4,h7

Ik vervolgde hier met 1.Pxe6, na een tijdje nadenken. Er volgde 1... Kxe6 2. Dh6+ Ke7 (na 2....Ke5 3. d4 Kxd4 is 4. De3 mat). 3.Dd6+ Ke8 4. e6

Wit Kg1, Dd6, Tc7, pi a4,b5,d3,e6,f2,g2,h2. Zwart Ke8,Dd8,Ta8, Ld7, pi a5,b6,d5,f5,g4,h7

En na 4.... Lxb5 5. De5 gaf zwart op. 2-0 voorsprong

Frank op bord 4 had het zwaar tegen Jan Hibma. Hij kwam niet lekker uit de opening, moest verdedigen en had een vrij afzijdige loper op b6. Zwart wist uiteindelijk door Franks verdediging heen te breken en te winnen. Ik was zelf aan het analyseren dus hier heb ik weinig van meegekregen.

Tot slot was Geon bezig tegen Sikko Ros. Het werd een interessante partij, snelle afwikkeling naar een eindspel met aan beide kanten een toren, loper en paard en wat pionnen, wat redelijk in evenwicht leek (wit had de betere structuur, Geon wat actievere stukken). Uiteindelijk werden er stukken geruild, en bleef een toreneindspel over, met Geon een pion minder (5 tegen 4). Ook hier heb ik niets van meegekregen, maar Geon hield het knap remise en was dus matchwinner! 2.5-1.5 en door naar ronde 3.

Op de terugweg nog wat gefilosofeerd over de mogelijke tegenstanders. Al zeker van deze ronde zijn (naast ons) Wageningen, Philidor, Lonneker en SISSA, de overige deelnemers komen uit de wedstrijden Max Euwe-Almelo, Spassky's-Zevenaar en MSV-Almere. Hopen op een thuiswedstrijd!
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: KNSB-Beker 2017-2018

Berichtdoor Sjoerd » za 09 dec 2017, 17:25

Mooi verslag Pieter!
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: KNSB-Beker 2017-2018

Berichtdoor Sjoerd » za 09 dec 2017, 23:44

Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: KNSB-Beker 2017-2018

Berichtdoor Martin van Velzen » za 10 feb 2018, 02:25

Philidor 1847 kwam ons verblijden met een bezoekje, en het werd een geweldige avond voor het bekerteam!

   Assen          2091 - Philidor 1847      2262 3½ - ½
1. Pieter Tromp w 2101 - Migchiel de Jong z 2385 ½ - ½
2. Rieks Taal z 2104 - Eddie Scholl w 2259 1 - 0
3. Geon Knol w 2092 - Jeroen Weggen z 2219 1 - 0
4. Elmar Hommes z 2068 - Erik Sparenberg w 2184 1 - 0

De stelling van Rieks zag er gevaarlijk uit, maar hij bleef makkelijk op de been en sloeg toe toen Scholl (lang geleden Nederlands kampioen!) blunderde, Pieter verdedigde in enorme tijdnood een slecht eindspel zeer knap en boekte een zwaarbevochten halfje, Geon offerde in het eindspel een kwaliteit en mocht zijn h-pion laten doorlopen, en Elmar stond lastig maar zag zijn tegenstander de draad krijtraken. Hopelijk later een uitgebreider verslag!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: KNSB-Beker 2017-2018

Berichtdoor Pieter » zo 11 feb 2018, 19:33

Revance (alweer :D )

Ook in de volgende ronde van de beker speelden we tegen een team waartegen we graag nog een keer zouden winnen: Philidor Leeuwarden. Een aantal jaren geleden (december 2011) speelden we ook al tegen hen (zie ook https://www.schaakclubassen.nl/externve ... -1&ronde=2). Ook hier leefde de hoop op revanche.
Allereerst de loting: wij lootten wit op 1 en 3, en dus zwart op 2 en 4.

De opstellingen:

Tromp , P. (Pieter) Jong de, M. (Migchiel) w - z
Taal , R. (Rieks) Scholl , E.C. (Eddie) z - w
Knol , G.J. (Geon) Weggen , J.V. (Jeroen) w - z
Hommes , E. (Elmar) Sparenberg , E. (Erik) z - w

Als eerste was Rieks klaar. Op bord 2 kwam hij in een spannende stelling terecht en leek het optisch allemaal niet de goede kant op te gaan. Een open h-lijn voor de tegenstander leek een sterke koningsaanval op te leveren. RIeks bekeek het koeltjes, er bleek uiteindelijk niet erg veel aan de hand, de aanval ging voorbij, het leek redelijk gelijk... en toen gaf zijn tegenstander plotseling een stuk weg. Een mooie meevaller, en dus een 1-0 voorsprong.

Ik was inmiddels in een behoorlijke tijdnood aangekomen (ong. 5 min tegen 50 min, met 5 seconden per zet) en had daarbij een vrij beroerd eindspel. Waarschijnlijk was het op een gegeven moment verloren, maar mijn tegenstander wist de winst uiteindelijk niet te vinden. Er resteerde een eindspel van T+P+h-pion voor mij, tegenover T+P+g+h-pion voor mijn tegenstander. Lastig te spelen, goed om te weten is dat het toreneindspel remise is, paardeindspel lastig en waarschijnlijk verloren, pionneneindspel is ook verloren vanwege de ongelukkige stand van de pionnen. Uiteindelijk kon ik zijn paard aanvallen, wanneer het paard wegging kon ik mijn paard voor 2 pionnen offeren met remise. Toen hij het paard verdedigde zat er een standaard paardvorkje in de stelling met onmiddellijk remise tot gevolg. Ook een mooie meevaller en een 1,5-0,5 voorsprong.

Aan Geon en Elmar de taak om het af te maken. Geon had een lastig eindspel op het bord, pionnetje meer maar de zwarte stukken stonden erg actief. Toen de stukken iets te actief kwamen te staan offerde Geon een kwaliteit, en hield een paard en 3 pionnen (f2, h3,h5) over tegenover toren en pion (f4). De zwarte koning stond ver weg, dus Geon ging op pad met de h-pion, en met een aantal goede zetten promoveerde deze. Twee zetten later gaf zijn tegenstander op. De overwinning was dus binnen!

Elmar speelde de meest spectaculaire en ingewikkelde partij van de avond, en beide spelers zaten dan ook al snel in tijdnood met nog vrijwel alle stukken op het bord. Elmar kreeg een koningsaanval en lokte hiermee een aantal verzwakkingen uit. Zijn tegenstander zocht activiteit op de damevleugel. Plotseling bleken de zwarte stukken zeer effectief te staan, en de witte pion op d4 erg moeilijk te dekken. Wit probeerde een kwaliteitsoffer met een sterk loperpaar, maar na een paar nauwkeurige zetten van Elmar was hier het grootste gevaar geweken. Vervolgens wist Elmar nog een stuk te winnen, en zijn tegenstander mat te zetten.

Al met al een ruime overwinning, die ook zomaar de andere kant op kon uitvallen. Met name in de tijdnoodfase wisten Geon en Elmar het verschil te maken.
De tegenstander in de volgende ronde is nog niet bekend, mogelijke kandidaten zijn Lonneker, MSV en de winnaar van Max Euwe-Sissa.
In de competitie spelen we ook al tegen Lonneker, MSV en Max Euwe.... we zullen het zien
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: KNSB-Beker 2017-2018

Berichtdoor Sjoerd » ma 12 feb 2018, 20:49

Mannen wat een fantastische prestatie! Gefeliciteerd hoor :D
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Volgende

Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron