Assen 2 2017-2018

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Sybrand » za 17 maart 2018, 01:55

Assen wint van Leek met 5.5-2.5.

Frank, Martin, Sybrand, Kenneth, Maarten winnen, Sjoerd remise en Hans en Robert verliezen.
.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Sybrand » za 17 maart 2018, 12:44

Assen 2 herpakt zichzelf en eerste plaats in promotieklasse

Zeker, een foute titel, taalkundig dan. Wederkerig en niet wederkerig in 1 zin van hetzelfde werkwoord. Maar het geeft de twee belangrijkste zaken weer van de wedstrijd tegen Leek gisteravond. ten eerste won Assen 2 eindelijk weer eens na de nederlagen tegen Veendam (ronde 6) en Het Kasteel (beker). Ten tweede bleek dat GC 4 nipt had verloren van Haren, waardoor Assen op 'doelsaldo' (half puntje) net boven GC 4 komt. Niet dat het veel zegt - er kunnen nog zo'n ploeg of 6 kampioen worden - maar leuk is het wel.

Dan de wedstrijd. Onder bezielende leiding van Gerard Voorintholt werd even voor 8 begonnen, gezamenlijk met een viertal dat tegen GC speelde.

Kenneth speelde op 7 met zwart tegen Tijmen Hofstra. Voor de niet-ingewijde buitenstaander balanceerde Kenneth langs het randje van de afgrond. Een koningsaanval op de zwarte stelling deed menig teamgenoot verontrust kijken. Maar Kenneth meldde achteraf dat het theorie was. En inderdaad ontsnapte hij, al was mijn indruk dat dat meer lag aan een foutief offer van Tijmen. Anyway, de eerste overwinning - en wat voor eentje! - was om half 10 in de pocket (1-0).
Commentaar Kenneth:
In mijn partij kwamen er met een zeer vlot tempo de eerste 14 zetten op het bord. (Meer dan 1 uur en 35 minuten p.p. op de klok na zet 14). Toen het tempo iets daalde speelde mijn tegenstander op een koningsaanval en besloot ik voor lange termijn ruimte te pakken op de damevleugel. Met goed spel moest de aanval van wit te houden zijn maar ik maakte wel een kritieke fout op de 17e zet die (gelukkig) niet uitgebuit werd.

s

In deze stelling speelde ik 17 .. exd4.

Als wit hier met 18. Lxf7+ komt dan wordt het spel met nauwkeurige zetten van wit vrij snel afgerond (18 .. Kxf7 19. Dxh7 en er komen nare dreigingen in de vorm van fxg7 waar weinig aan gedaan kan worden). Dit zag wit echter over het hoofd en speelde in plaats daarvan 18. Dh4 waardoor ik 18 .. Pe5 kan spelen waardoor ik f7 weer dek en tegelijkertijd dreig om wit het loperpaar afhandig te maken. 7 zetten later mocht ik eindelijk zelf aggresief spelen.

s

In deze stelling speelt wit 25. Rf5. Dit blijkt een enorme blunder te zijn aangezien 25. .. gxf5 gewoon mogelijk is (26. Dg4 dreigt mat maar na 26 .. Lh2+ 27. Kh1 Dg3 kan wit geen mat meer dreigen en dreig ik zelf op g2 mat te zetten). Ik had echter gekozen om slechts een kwaliteit op te halen met 25. .. Lg3 26. Tc5 Dxc5 en na 27. Dxg3 dxc3+ 28. Kh2 De5 Sta ik een kwaliteit voor en heb ik een aantal pionnen op de damevleugel die erg snel kunnen lopen dus was het makkelijk af te wikkelen naar een winst.



Ruim een uur later volgde nummer 2 en 3. Hans verloor op bord 3 van Pieter Doller. Hans stond de hele wedstrijd gedrongen, kwam er niet goed uit waar de stukken van Pieter prima stonden. Hoe het mis ging heb ik niet gezien, maar verrassend was de uitslag niet (1-1).
Commentaar Hans: Op bord 3 speelde ik met zwart tegen Pieter Doller. Er kwam een Siciliaan op het bord, waar ik mij in de opening 2 onnauwkeurige zetten permitteerde. Pieter buitte dat volledig uit en daardoor werd mijn stelling al snel niet meer houdbaar. Dik terechte nederlaag.


Gelijktijdig kwam Sjoerd schuldbewust melden dat hij op 4 met wit remise had gemaakt. Het schuldgevoel kwam niet zozeer voort uit het killersinstinct dat we van Sjoerd achter het bord kennen, en dat hij dus niet een vol punt kwam melden maar slechts een halve.Nee, het schuldgevoel werd veroorzaakt door het feit dat hij dit niet had overlegd. Martin en Maarten hadden ook een remiseaanbod gehad, en zij moesten doorspelen. Sjoerd stond een pionnetje achter en was blij nog een half punt te kunnen scoren. Nou, vooruit maar dan Sjoerd :-)
(1,5-1,5)

Nummer 4 die klaar was was ikzelf. Op bord 6 tegen Frans Huisman. Frans kwam na de opening wat gedrongen te staan, verloor rond zet 13 een kwaliteit tegen een pion, moest een twintigtal zetten later ook een pion inleveren. Daarmee was het in hogere zin over, rond kwart over 11 ook feitelijk (2,5-1,5)

Maarten volgde een paar minuten later. Maarten had een mooie partij op bord 8 (met wit) tegen Issa Albadeen. Hij toverde voor eventjes een mooie triple pion op de e-lijn, wist de zwarte stukken uit de stelling te jagen en stond op het einde van de avond toen ik weer even keek een dame en een toren voor. Mooie overwinning Maarten! (3,5-1,5)

Het winnende punt werd binnengetikt door Frank op 1. Hier wist Frank met een mooie combinatie een pion naar de overkant te brengen, waardoor om half 12 de winst kon worden genoteerd voor het team (4,5-1,5). Commentaar Frank:
Met zwart kwam ik onder druk te staan en leek het verkeerd te gaan. Met een valstrik ruilde ik stukken en kwam ik een pion voor staan. Een eindspel volgde, allebei een paard en toren. Ik had een meerderheid pionnen op de koningsvleugel, mijn tegenstander op de damesvleugel. Ik was sneller met de pionnenstorm en wist de koning terug te dringen naar de eerste rij en op te sluiten met mijn f3 pion. Ik dreigde mat met toren en paard. Wit kon alleen zijn stukken geven om het te voorkomen. Ik won.

Op hetzelfde moment verloor echter Robert. In tijdnood verspeelde hij helaas een mooie stelling (4,5-2,5).

De laatste die speelde was Martin. Hij speelde op 5 tegen Martien Veldman, en stond na het middenspel potrimise, elk 5 pionnen en een loper. Dat Martin goed een eindspel kan spelen weten we, en behendig zette hij zijn pionnen op veilige velden, manouvreerde zijn koning naar het centrum van het bord en viel de pionnen van zijn tegenstanders aan. Uiteindelijk leverde dit een pion op, en nog even later de partij (5,5-2,5).

Commentaar Martin:
Wit Kg1, Td1, Td3, Ld4, pi a2, b2, f2, g3, h3 Zwart Kg8, Ta8, Td8, Lg5, pi a7, b6, f7, g6, h6

Net als twee ronden geleden kreeg ik een eindspel op het bord en bood mijn tegenstander remise aan. Deze keer is de stelling ook echt gelijk en zal de winst van ver moeten komen. Als ik nou eens de torens kan ruilen en wat pionnen op zwart vast mag leggen...

 Wit Kg1, Lc3, pi a2, b2, f2, g3, h3 Zwart Kg8, Ld8, pi a7, b6, f7, g6, h6

En zowaar, drie zetten later is deel één gelukt! Zolang wit deel twee niet toestaat is het nog altijd remise, maar... 29. f4?! Het eerste stapje in de verkeerde richting, want nu mag ik mijn plan uit gaan voeren: 29... f5! Dat is de eerste pion die op de kleur van de loper wordt vastgelegd. 30. Kf2 Kf7 31. Ke3 Ke6

 Wit Ke3, Lc3, pi a2, b2, f4, g3, h3 Zwart Ke6, Ld8, pi a7, b6, f5, g6, h6

Hier produceerde wit het onbegrijpelijke 32. a3? Waarom hij in hemelsnaam niet het volslagen logische 32. Kd4 speelt is mij een raadsel. Misschien was hij bang voor het pionneneindspel na 32... Lf6+ 33. Kd3 Lxc3 34. Kxc3, maar dat is op geen enkele manier verloren voor wit. 32... Kd5 Die uitnodiging sla ik niet af! We slaan nog drie zetten over:

Wit Kd3, Ld4, pi a3, b3, f4, g3, h3 Zwart Kd5, Ld8, pi a6, b5, f5, g6, h5

Ik dacht dat dit hoe dan ook gewonnen was, maar de engine vindt hier een verrassende redding: 36. h4! Nog een pion op de verkeerde kleur! Ik was hierna 36... Le7 37. b4 Ld8 van plan, om wit in tempodwang te brengen, maar na 38. Lf2 Lf6 39. Lb6 Lb2 40. Kc2! kan ik niet op a3 nemen wegens 41. Kb3 en mijn loper kan er niet meer uit! Ook 38... a5 werkt niet, want na 39. Le3 a4 40. Ld4 is wit volkomen veilig. Gelukkig gebeurde dit niet en kwam wit met 36. Ke3?/[b] waarna het wel gewonnen is: [b]36... Le7 37. Lb2 Lc5+ 38. Kf3 Ld4 39. Lc1 Lc3! en de dreiging a6-a5-a4 groeit wit boven het hoofd. Een stuk of 20 zetten later kon ik het volle punt noteren.
Laatst bijgewerkt door Sybrand op zo 18 maart 2018, 15:40, in totaal 5 keer bewerkt.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Tinus Spriensma » za 17 maart 2018, 16:14

dat hij dus niet een vol punt kwam melden maar slechts een halve.

Dat taalpurisme over de kop hoeft van mij zo nodig niet. Ik noem het dichterlijke vrijheid en wat is er mooi er dan dat?
De tekst is voor de rest ook prima en het verhaal realistisch-spannend. Maar in de quote moet je kiezen tussen 'een half' of (mooier vinnik) 'het halve'.
En natuurlijk mis ik de plaatjes (bij de praatjes): 8 diagrammen minstens ...
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 04 apr 2018, 00:10

De voorlaatste horde op weg naar het kampioenschap is genomen, en ruim ook!

   Lewenborg           1769 - Assen 2             1856 1½ - 6½
1. Klaas Dijkhuizen 1859 - Frank van der Werff 1982 0 - 1
2. Roy Bons 1796 - Robert Stallinga 1922 ½ - ½
3. Aldert-Jan Grashuis 1847 - Hans Smit 1883 ½ - ½
4. Hiddo Zuiderweg 1880 - Martin van Velzen 1896 ½ - ½
5. Douwe Pol 1697 - Sybrand Houtsma 1839 0 - 1
6. Jan Wiebe van Veen 1736 - Ben van Os 1742 0 - 1
7. Piet Beetsma 1736 - Kenneth Muller 1783 0 - 1
8. Boudewijn Hoogeboom 1598 - Jan Posthoorn 1798 0 - 1
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Sybrand » wo 04 apr 2018, 00:10

Afgetekende overwinning van Assen 2 tegen Lewenborg

De dag na Pasen mochten wij aantreden tegen Lewenborg. Lewenborg op papier de op rating één na sterkste ploeg in de promotieklasse, en bovendien ook zelf nog - zij het met een kleine kans - kampioenskandidaat. Een geduchte tegenstander, en bovendien een uitwedstrijd. Gelukkig konden de meesten meespelen, zodat we in bijna de sterkst mogelijke opstelling aantraden. Bij winst zouden we nog volop meedoen voor het kampioenschap, bij verlies zouden we (zeer) sterk afhankelijk zijn van de prestaties van GC 4 en Haren. Er stond dus wat op het spel. Nog voor aanvang voorspelde Hiddo Zuiderweg, de teamleider van Lewenborg, dat het 6,5 - 1,5 zou worden, voor Assen-2 wel te verstaan. Reden voor deze vrij pessimistische voorspelling was, dat Lewenborg met 4 invallers speelde (achteraf bleken dit wel tegenstanders met geiddeld een rating van 1700 te zijn, dus zo zwak waren ze niet).

Dan de wedstrijd. Martin was als eerste klaar. Hij mocht op bord 4 tegen Hiddo spelen, en deed dat op het oog goed. Hij kwam - met zwart - goed uit de opening en had enig ruimtevoordeel zo leek het, maar om twintig over negen kwam hij vragen of remise akkoord was. Dat was akkoord (0,5-0,5).
Commentaar Martin:
Leuk, eindelijk eens de degens mogen kruisen met Hiddo! Ik kwam goed uit de opening, maar met een paar onnauwkeurige zetten verwaterde het voordeel. Op zet 20 bood hij remise aan; ik had niet het idee goed op winst te kunnen spelen, en omdat de overige borden er naar mijn mening goed voor stonden accepteerde ik na overleg met Sybrand het remiseaanbod.

De slotstelling na 20. a4:

Wit Kc1, Td1, Le2, Pe6, pi a4, c2, c3, e4, f3, g2, h4 Zwart Kc8, Th8, Lb7, Pf7, pi a6, b5, c4, e7, f6, g6, h7

Mijn structuur is beter en de witte loper is passief, maar op termijn heeft wit meer kans actief te worden. Kortom: wie staat beter?


Als tweede kwam Kenneth om 10 uur melden dat de partij afgelopen was. Hij had met wit op 7 gewonnen van Piet Beetsma (0,5-1,5). Commentaar Kenneth:
In mijn partij tegen Piet Beetsma was ik zoals gewoonlijk van plan met mijn london uit te komen. Nadat ik na de eerste twee zetten het idee had dat mijn tegenstander niet al te actief wou spelen nam ik echter toch de beslissing om zoveel mogelijk ruimte te pakken (1. d4 Pf6 2. Lf4 g6 3. Pc4 Lg7 4. e4 d6). Dit ruimte overschot betekende dat nadat wij aan andere kanten gerokeerd hadden dat ik waarschijnlijk meer vrijheid zou hebben om aan te vallen. Een tiental zetten later kwamen we met dit idee dus in de volgende stelling terecht:

stelling

Hier speelde ik 16. h5. (Overigens miste ik hier de sterke zet 16. d6! met stukwinst; als het paard weggaat sla ik op c7 waardoor de loper hangt, en als zwart cxd6 probeert komt Dxd6, de loper kan niet weg vanwege Dxe5+) Zwart reageerde met 16 .. Tf5. De rest van de zetten waren redelijk soepel te vinden: 17. hxg6 Pxg6 18. g3 Tg4 (Tf7 is hier nauwkeuriger, na Dh6+ Kg8 dreig ik niet meer direct op h7 binnen te komen) 19. Dh6+ Kf6 20. Dxh7 De7 21. Tf1+ Lf5 22. Dh5 en zwart geeft uiteindelijk op in een eindstelling waar haast alle zwarte stukken van het bord af vallen voordat het mat wordt.


Een half uur later kwam Hans - op 3 - vragen of hij remise mocht accepteren. Hans stond op het oog met wit net iets minder, iets gedrukter, dan zijn tegenstander., dus remise leek een mooi resultaat (1-2).

Vijf minuten later - het is ondertussen 5 over half 11 - won Ben zijn partij op bord 6 tegen Jan Wiebe van Veen. Ben had het middenspel afgerond met twee pionnen minder, hield een toreneindspel over. Hij manouvreerde zijn zwarte koning naar het midden van het bord en vervolgens de damevleugel, waar wit probeerde dit te parreren. Een beter plan van wit zou zijn geweest met eigen pionnen op de koningsvleugel te gaan lopen. In ieder geval waren hierdoor de zwarte pionnen eerder aan de overkant en kon Ben het punt noteren! (1-3).

Tegelijk met Ben vroeg Robert - spelend met zwart op bord 2- of hij remise kon aanbieden of accepteren. Dat mocht. Robert had een ver opgeschoven pion in het centrum verdedigd door een toren; een zwart paard op f2 was een ware doorn in de witte stelling. Maar toch leek het moeilijk dit uit te buiten, en de sterke opgeschoven pion zou zo maar eens heel zwak kunnen zijn als de stukken van het bord af zouden gaan. (1,5-3,5)

Om kwart voor 11 mocht ikzelf het punt bijschrijven. Ik speelde tegen Douwe Pol en kwam in een Pirc redelijk uit de opening. Toen ik de h-lijn kon openen kon ik hier de torens verdubbelen en een zware aanval op de zwarte koningstelling richten. Nadat zowel een toren op h8 was ingesloten als een paard op g7 was gepend was het einde onvermijdelijk (1,5-4,5).

Jan op 8 mocht met zwart het punt binnenhalen. Hij stond beter ontwikkeld, snoepte een paar pionnen mee en had tot slot een pionneneindspel met twee pionnen meer en een loper tegen paard. Na afruil van de stukken dreigde hij door te lopen naar de overkant, en dat wachtte Boudewijn niet af (1,5-5,5).

Tot slot speelde Frank op 1 met wit een mooie partij tegen Klaas Dijkhuizen. Hij had een sterk paard in de zwarte stelling weten te positioneren met daarachter een loper die een permanente dreiging van aftrekaanval in de stelling bracht. Klaas verdedigde zich lang en kundig, maar toen de e en f-pionnen gingen lopen was er geen houden aan. Rond half 12 gaf Klaas op en had Assen de op één na grootste zege van haar seizoen in de promotieklasse gescoord (1,5-6,5). Commentaar Frank:
Met wit kwam ik na de opening in mijn spel terecht. Mijn tegenstander had op de damesvleugel ruimtevoordeel, ik op de koningsvleugel. Toen ik een paard op d6 neerzette greep mijn tegenstander mis en speelde de pionzet f5. Na een afwikkeling kwamen mijn stukken heel actief te staan en had ik druk op de zwarte stelling. Het was vrij gesloten en niet gemakkelijk om door heen te komen. Na een dameruil kreeg ik twee verbonden vrijpionnen en kon ik zo naar de overkant lopen. Ik kijk uit naar de beslissende wedstrijd ronde 9 tegen onze concurrent Groninger Combinatie 4 die al binnenkort op het programma staat.

Al met al een monsteroverwinning, vooraf voorspeld door Hiddo (het Orakel van Lewenborg :-) ?) niet zo zeer door gebrekkige tegenstand maar door geconcentreerd schaak en - eerlijk is eerlijk - een beetje geluk :-)

Op naar de kampioenswedstrijd tegen Groninger Combinatie 4 op 14 april!


De cijfers:

   Lewenborg           1769 - Assen 2             1856 1½ - 6½
1. Klaas Dijkhuizen 1859 - Frank van der Werff 1982 0 - 1
2. Roy Bons 1796 - Robert Stallinga 1922 ½ - ½
3. Aldert-Jan Grashuis 1847 - Hans Smit 1883 ½ - ½
4. Hiddo Zuiderweg 1880 - Martin van Velzen 1896 ½ - ½
5. Douwe Pol 1697 - Sybrand Houtsma 1839 0 - 1
6. Jan Wiebe van Veen 1736 - Ben van Os 1742 0 - 1
7. Piet Beetsma 1736 - Kenneth Muller 1783 0 - 1
8. Boudewijn Hoogeboom 1598 - Jan Posthoorn 1798 0 - 1
Laatst bijgewerkt door Sybrand op do 05 apr 2018, 20:27, in totaal 9 keer bewerkt.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Sjoerd » wo 04 apr 2018, 17:43

Topprestatie heren. Gefeliciteerd hoor. Helaas kon ik er niet bij zijn.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Martin van Velzen » do 05 apr 2018, 23:47

Heet van de naald: Groninger Combinatie 4 boekt een nipte overwinning op Het Kasteel, en dat betekent dat de slotronde rechtstreeks om het kampioenschap gaat! Wij hebben genoeg aan 4 - 4, GC4 moet winnen...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Ben » za 14 apr 2018, 10:21

Mijn partij tegen Lewenborg ging in de opening mis, na mijn twijfelachtige 8.a5?! speelde ik na 9. 0-0 in deze stelling:

stelling

het overambitieuze 9. .. g5? Typisch een Ben-zet, maar die aanval is veel te ambitieus. Wit ruilde gemakkelijk stukken en profiteerde van de gatenkaas. Ik verloor een pion, en wist af te wikkelen naar een dubbel toreneindspel waar ik langzaamaan hoop begon te krijgen op tegenkansen op de damevleugel:

stelling

(Stelling na 30. ... Kb3)

Wit heeft geleidelijk aan wat voordeeltjes laten verslappen en moet nu echt met h4 komen om hoop op winst te behouden. Mijn tegenstander koos voor een vervolg met 31. f3 b5 32. Kf2 c4 33. Ke2 Td6 34 Tgd4 Tfd8 35 Kd1:

stelling

En na te veel te passieve zetten is er nu geen houden meer aan. Mijn damevleugel liep door na 35. ... Txd4 36. exd4 c5 37. d5 b4 38. axb4 cxb4 39. Kc1 c3 40. bxc3 bxc3 41. Td4 a3 42. Kb1 a2+ 43. Ka1 c2.

Ik won dus een toreneindspel met een pion minder, een "Pietertje" in het schaakjargon naar ik meen. Het was een gezellige avond, de tegenstander vatte het sportief op, en ik kon lekker gemakkelijk op de fiets naar huis. Vanmiddag spelen we om promotie in Zuidlaren, ik ga m'n best doen om het iets minder spannend te maken!
Ben
 
Berichten: 67
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 15:13

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Martin van Velzen » za 14 apr 2018, 17:57

Het was een spannende wedstrijd, maar het is goed afgelopen!

   Assen 2             1857 - Groninger Combinatie 4 1777 5 - 3
1. Frank van der Werff 1982 - Taco van de Poel 1884 1 - 0
2. Robert Stallinga 1922 - Russell Spears 1729 1 - 0
3. Martin van Velzen 1896 - Frans Vermeulen 1884 ½ - ½
4. Sybrand Houtsma 1839 - Jaap Ham 1718 1 - 0
5. Hans Smit 1883 - Meine Straatman 1784 1 - 0
6. Sjoerd Homminga 1811 - Johan Mostertman 1744 ½ - ½
7. Ben van Os 1742 - Daan Noordenbos 1719 0 - 1
8. Kenneth Muller 1783 - Eddie Janssen 1752 0 - 1

Volgend seizoen dus derde klasse KNSB, ik heb er nu al zin in!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2017-2018

Berichtdoor Sybrand » za 14 apr 2018, 18:57

Assen-2 Kampioen NOSBO !

IMG-20180414-WA0008.jpg
IMG-20180414-WA0008.jpg (219.13 KiB) 11870 keer bekeken

Ja het is dan toch gebeurd: Assen-2 is kampioen en promoveert naar de 3e klasse KNSB ! Maar voor het zover was moest GC 4 nog op minimaal gelijk spel gehouden worden in de gemeenschappelijke slotronde in Zuidlaren.

Vooraf bleek dat iedereen wilde spelen voor de laatste ronde, hetgeen tekenend was voor de motivatie bij de spelers. Jan bood zich vrijwillig aan om als supporter te acteren, en voorrang te verlenen aan de jeugd, waarvoor dank! In een gezellig vol Grand Cafe startte de wedstrijd rond kwart over één.
GC had voor de gelegenheid de opstelling licht gehusseld, waardoor Robert tegen Russell Spears speelde, ik tegen Jaap Ham en Kenneth tegen Eddie Janssen.

De eerste die klaar was was Ben. Ben speelde op 7 tegen jeugdtalent Daan Noordenbos. Veel heb ik hier niet van gezien - de partij tegen Jaap vergde mijn volle aandacht - maar wel dat de dames vroeg in het spel waren. Ben trok aan het kortste eind zo bleek (0-1). Commentaar Ben direct na afloop: hij wilde de overige teamleden op scherp zetten het beste uit zichzelf te halen.

Frank maakte de stand geljik (1-1). Frank speelde met zwart tegen Taco van der Poel op één. Zijn commentaar: Ik speelde een Najdorf met zwart. Allebei namen we ruim de tijd voor elke zet. De stelling was nogal scherp. Mijn tegenstander speelde ambitieus zijn centrumpion op. Ik reageerde met een paar handige zetten. Ik won heel snel een kwaliteit door een leuke paardenmanoeuvre. Daarna kon ik het makkelijk uitspelen.
s

Er volgde: 14. De3 dxe5 15. fxe5 Pg4 16. Df4 Lxg5 17. Dxg5 Pf2 18. Te3 Pxd1 19. Tg3 g6 20.Th3 Pxc3 21. Dh6 f6
0-1


Robert volgde snel daarna op het tweede bord met wit. Hij speelde zoals gezegd tegen Russell Spears, die voor de gelegenheid was gepromoveerd van het zevende naar het tweede bord. Robert kreeg in de partij de keuze tussen een positionele aanpak en een dynamische; hij koos voor de laatste en ruilde een stuk tegen drie pionnen en een aanval. Di leverde de winst op (2-1).

Ikzelf speelde op 4 tegen Jaap Ham. Jaap speelde taai, ruilde wat stukken af, en miste naar mijn idee een mogelijkheid om op c2 een pion te winnen. Zie de stelling na 22.Dd3

s

Jaap speelde hier 22 d5 met remiseaanbod, waar 22.....Tc3 de dame wegjaagt en vervolgens via 23.... Tfc8 en 24.... Dc7 de pion drie keer wordt aangevallen en maar twee keer kan worden verdedigd.

Het eindspel was zeer spannend. Zwart heeft een mooie centrumpositie voor zijn koning en een opgerukte pion, wit moet keepen en hopen op een tegenkans met zijn pionnen.
s

hier volgde 47.f5 Tf3+ 48. Kg2 d3 49.Tf2! en zwart zijn kansen zijn gekeerd:

s

er volgde 49...Txf2 50 Kxf2 en tien zetten later gaf Jaap op (3-1).

Sjoerd was de volgende die spelend op bord 6 klaar was. Hij had een remiseaanbod gekregen van Johan Mosterdman, en na overleg mocht hij deze accepteren (3,5-1,5).

Martin speelde op 3 tegen Frans Vermeulen. Hij stond bijzonder goed, maar gezien de stand in de wedstrijd was een halfje zeer welkom! Een remiseaanbod werd geaccepteerd, en Assen-2 was daarmee kampioen! (4-2)

Hans op 5 speelde een strakke wedstrijd tegen Meine Straatman. De partij was nogal complex, maar toen Hans druk op de damevleugel kon opbouwen, een paardvorkje had en met de toren binnenkwam was het einde nabij (5-2).
Commentaar Hans:


s

Op bord 5 speelde ik tegen Meine Straatman. Deze complexe stelling is ontstaan na de 26e zet van wit. Zwart heeft een pion gesnoept, maar de zwarte koning staat nou niet bepaald veilig.
26...e5 Beter is 26...f5 27.Pc5 Kf7 (27...Lxc5 28.Lxc5 Td8 staat het ongeveer gelijk) 28.De2 Tbd8 (28...Lxc5 is ongeveer gelijk na de prachtige variant 29.Dxc4 Txb2+ 30.Lxb2 Pe3 31.Dc3 Pxd1 32.Df6+ Ke8 33.Txd1 Le7 34.Dxh6) 29.Tde1 Lxc5 30.Lxc5 Td5 heeft zwart nog een klein plusje.
27.Lc3 Db6
28.Ka2
28.De2 is beter
28...Pe3
29.Tf3
29.Tf6! Deze prachtige zet had wit winnend voordeel kunnen geven, niet gezien... 29...Lxf6 of (29...Pxd1 30.Txb6 Pxc3+ 31.Pxc3 Txb6 32.Pd5 Tb7 33.Dxe5 Tg6 34.h5 Td6) 30.Td6
29...Pxd1
30.Dxd1 Tg1
31.Dd2??


s

31.Dd5 was aangewezen 31...De6 32.Pf6+ Lxf6 33.Dxe6+ fxe6 34.Txf6 Ke7 35.Txh6 Kd6 kan wit ondanks nadeel nog spelen.
31...Db3+!! opgegeven, wat kan schaken toch vreselijk ingewikkeld zijn...


De laatste die nog speelde was Kenneth op bord 8 tegen Eddie Janssen. Op het spel stond naast de wedstrijd ook de koppositie in de promotieklasse voor individuele spelers. Zowel Eddie als Kenneth staan daarin hoog op de ranglijst na 8 ronden. Hoe het precies ging weet ik niet, maar Kenneth speelde lange tijd met een stuk minder. Dit heeft hij uiteindelijk niet gered (5-3).

Al met al een mooie spannende wedstrijd, waarin eigenlijk de hele tijd Assen-2 niet in gevaar is geweest.
We kunnen terugkijken op een mooi seizoen, waarin we het een paar keer moeilijk hebben gehad (tegen Haren en Veendam), maar waarin we over het algemeen goed hebben gepresteerd met een mooie schaal als kroon op het seizoen!

Volgend jaar naar de derde klasse KNSB, en dat levert weer nieuwe uitdagingen op. Niet iedereen kan op zaterdag spelen, Assen-1 kan niet meer putten uit invallers uit het tweede (die spelen immers zelf ook), dus we hopen op versterking van spelers die graag zaterdag willen spelen maar dat bij hun eigen club niet kunnen.

Tot slot de cijfers:

   Assen 2             1857 - Groninger Combinatie 4 1777 5 - 3
1. Frank van der Werff 1982 - Taco van de Poel 1884 1 - 0
2. Robert Stallinga 1922 - Russell Spears 1729 1 - 0
3. Martin van Velzen 1896 - Frans Vermeulen 1884 ½ - ½
4. Sybrand Houtsma 1839 - Jaap Ham 1718 1 - 0
5. Hans Smit 1883 - Meine Straatman 1784 1 - 0
6. Sjoerd Homminga 1811 - Johan Mostertman 1744 ½ - ½
7. Ben van Os 1742 - Daan Noordenbos 1719 0 - 1
8. Kenneth Muller 1783 - Eddie Janssen 1752 0 - 1
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Vorige

Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten