Nota Bene 2017-18 slot

Alles wat met schaken te maken heeft, maar niet persé met de club.

Nota Bene 2017-18 slot

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 12 jun 2018, 11:26

Er is verdriet.
In het Gezinsblad van 5 juni, blz. 10, 91 namen van overledenen; naast nog 1 ‘OVERLEDEN’.
In de Asser Courant van 7 juni een hele pagina (15) met profbokser Ben Tingen. “… een keer of drie mijn hand gebroken.”

Het verdriet mij dat de onderstaande kopij niet werd opgenomen. nieuwsinassen.nl/ deed evenmin mee.
Uitreiking schaakdiploma’s
Op 30 mei sloot Nota Bene het 14e cursus- en trainingsseizoen af met de uitreiking van 15 schaakdiploma’s. Eerder gebeurde dat ook al vijf keer. De examens waren afgelegd op de niveaus Stap 1 tot 4. De meeste kandidaten begonnen in september al, anderen stroomden vanaf februari in.
De 15 leerlingen komen bijna allemaal van de twee sterkste “schaakscholen” in Assen.
Op woensdag 5 september begint het volgende seizoen met een Inloopmiddag, dus gelegenheid om te spelen en (proef)examen af te leggen.
Plaats: HET HUIS VAN DE BUURT “De Schulp”, Buizerdstraat 10. Tijd: 13.45-16.45 uur.
Meer leerlingen (met voldoende vrije tijd) zijn heel erg welkom, zowel “oud” als “jong”.
Voor meer info: spriensma@versatel.nl
Op de foto (nu Maeyken van Helden):
2018 05 30 Van Maeyken 0012.jpg
2018 05 30 Van Maeyken 0012.jpg (104.7 KiB) 4836 keer bekeken

Gehurkt: Léon N., Adriaen, Gijs, Cas. Staand: Lars, Emily, Noël, Lotte, Sofie, Marco, Huub, Léon H. Achter: de docenten Den Dekker, Van der Werff, Knol, Spriensma, Sloots.
Hoe kan dat nou? Zijn huis-aan-huis-bladen geen echte kranten, die weergeven wat er in de samenleving speelt? Doen echte kranten dat ook al niet meer? Zo begon de moderne tijd, de tijd van ‘civil society’.
Overleeft schaken? Overleeft Nota Bene? Misschien is wat tegencultuur nodig.

Toespraakje bij de diploma-uitreiking op 30-5-2018

Ik wou deze keer maar beginnen met een motto. Het is al eerder gebruikt – misschien iets anders:
“Schaken is als het leven” – schaken lijkt op het leven.

In het leven heb je kansen. Niet alleen in een loterij; ik bedoel: het zijn jouw kansen. Je ziet deze mogelijkheid en kunt het.
Kansen kun je grijpen; “verzilveren” noemen we dat.
En in het leven heb je problemen. Zoals iemand van ons op een gegeven moment kiespijn. Daar was een oplossing voor.
Veel problemen kun je voorkomen, niet alle. Ik reed jaren geleden met een meisje naar Klazienaveen voor een barrage om een NOSBO-kampioenschap. Ze kwam niet goed uit de opening en verloor. “Zo jong nog en dan al problemen!”, dacht ik.

Je krijgt kansen bij een examen en het kon net wat beter.
Chess Tutor Stap 1-Plus, les 7 “Mat bedenken” opgave 10 (Van Wijgerden maakt het op het eind vaak nog het lastigst):

Diagram 1
Op a5 staat de Koning van Zwart niet schaak en dus niet mat. Waar staat ‘ie wel mat?
Zoiets hadden we ook bij het examen 1-Plus, hè?

Nu uit de praktijk van het spel:
Ik kreeg op 8 mei j.l. een prachtige kans, maar ik zag ‘m niet en verzilverde ‘m niet:
7.Le3 (Wit is een pion meer kwijtgeraakt, maar heeft wel even twee stukken meer ontwikkeld.)

[fen alt="Diagram 2]" r1bqkbnr/ppp2ppp/8/8/2Bn4/2N1B3/PP3PPP/R2QK1NR b KQkq - 0 7[/fen]

Diagram 3
9.Dxd8+ [¹9.Lxf7+ Stelt de winst veilig. (En hoe noemen we dat?)
Dat was niet alert, niet “Nota Bene-Opgelet!”. De computer zag het wel ...

Opletten hebben we een seizoen lang gedaan.
....
Nu zijn we dus met 14 op 5 docenten.
Dat is niet weinig èn dat is vooral niet veel ...

Ik wil het motto van het begin (“Schaken is als het leven”) nog wat verduidelijken.

Ik zie dat de stukken op het bord mooi zijn en verschillend zijn, verschillend gaan en dat de verschillende regels verschil in waarde geven.
Zijn wij mensen ook niet verschillend en ... is dat niet eerder aardig dan lastig?
Wij mensen en onze levens, nog maar net begonnen èn al zover gevorderd.
Leerling en docent, zij ontmoeten elkaar in een gemeenschappelijke interesse.

Het verschil op het ene moment is anders op het volgende.
Basisscholen-Assen, 3 febr.: 1. Theo Thijssen; 2. Kloosterveen.
Basisscholen-Drenthe, Emmen, 24 maart:
1. Kloosterveen; 2. Theo Thijssen.
Basisscholen-NOSBO, De Wilp, 7 april:
2. Theo Thijssen (en door naar Gouda, 2 en 9 juni 2018, 11 ronden). (Kloosterveen 4e en niet door.)

De meeste spelers voor deze scholen zitten hier, onder ons. We zijn stiekem wel wat trots op hen.
4 trouwens van Theo Thijssen, 8 van Kloosterveen. Waar zijn dan de kinderen van de andere ong. 27 Asser basisscholen? Ze zijn wat onbereikbaar ...

Ik vermoed, dat ze mijn, ons (?) motto niet kennen ”Schaken is als het leven”, net zo natuurlijk en gemakkelijk, net zo avontuurlijk en op z’n tijd wat op orde.

Natuurlijk, de basisopleiding bestaat uit 5 Stappen. En het is beetje bij beetje leren hoe schaken werkt. Met wat taal voor de eerste vragen (en als je vragen hebt), met wat rekenen bij de opgaven. En weer wat taal als we onze partijen bespreken.

In de gewone gevallen heeft eens mens ook 5 zintuigen: gezicht, gehoor, tast, reuk en smaak. Probeer die maar een goed te gebruiken en bij elkaar te houden. Misschien kun je zelfs horen wat je ziet ...
Je zintuigen zijn iets van jezelf en voor jezelf – je wordt er redelijk zelfstandig mee.

Na de examens en met het diploma mag je zelf verder. Het ga jullie goed! We toasten er zo meteen op bij de bar – nadat jullie de laatste (?) diploma’s hebben ontvangen. Daarna gaan we (?) op de foto.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Nota Bene 2017-18 slot

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 12 jun 2018, 23:01

Gezinsblad plaatste op 12 juni wèl! Laten die diploma's actueel blijven ...
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42


Keer terug naar Schaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron