Assen 1 2019-2020 Nosbo

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

Assen 1 2019-2020 Nosbo

Berichtdoor Sybrand » zo 15 sep 2019, 18:55

Assen 1 Nosbo is - op eigen verzoek - ingedeeld in de noordelijke helft van de hoofdgroep. Hierdoor zijn onze uitwedstrijden (door de Groningse spelers) ook halve thuiswedstrijden.

We zitten in een poule met
Sissa 1
Lewenborg 1
Leek 1
GC 2
Van der Linde 1
Middelstum 1
Bedum 1
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 1 2019-2020 Nosbo

Berichtdoor Pieter » wo 16 okt 2019, 13:49

Assen wint eerste wedstrijd tegen Lewenborg

De eerste wedstrijd bleek dit jaar een uitwedstrijd, tegen Lewenborg in het Dok. Aangezien het thema hier maritieme zaken betreft, kwamen we ook ons oude speellokaal de Steiger weer tegen. Weliswaar geen buurthuis, maar een snackbar. Uiteraard was dit niet nodig, want Ivo had voor de helft van het team een voortreffelijke maaltijd bereid. Ben, Rieks, Ivo en ik kwamen rond half 8 bij de speelzaal aan, waar we zo'n 5 seconden voor Sybrand, Martin en Abedin arriveerden. Mooie timing dus! Hans was al wat eerder en was binnen een kop koffie aan het drinken.

De wedstrijden zelf waren spannend, op 1 partij na. Abedin gaf al snel aan dat zijn partij remise zou gaan worden, en dat werd het dan ook snel. Valt verder niet veel over te zeggen.

Hans was de volgende die klaar was. Een mooi gespeelde partij, goed ontwikkelen, actieve stukken, toren winnen en tegenstander geeft op. Een partij zoals hij die volgens mij vaker speelt.

Vervolgens ging het bij Sybrand niet helemaal naar wens. Hij kreeg een krachtige aanval tegenover zich, moeilijke stelling en 1 foutje is dan fataal. Helaas maakte Sybrand dat foutje en de tegenstander strafte dat met een dameoffer af.

Ik was de volgende wiens partij afgelopen was. Volgens afspraak zouden alle eters bij Ivo op dezelfde wijze openen, en dat lukte behoorlijk. Helaas had ik het Jaarboek-stukje niet voldoende doorgenomen en speelde ik het onnauwkeurig. Het resultaat was een leuke partij met kansen voor beide partijen. Uiteindelijk won ik een kwaliteit en even later de partij.

Niet veel later was Ivo klaar. Ook hij opende volgens zijn eigen Jaarboek (https://www.newinchess.com/yearbook-132), het onderste artikel onder 1.e4. Waarom het daar geplaatst is, is mij licht onduidelijk. Het resultaat van de opening was een rustige partij, waar Ivo uiteindelijk 1-2 pionnen won, alle stukken kon afruilen en het eindspel winnen.

Ook Ben had over het Jaarboek gehoord en besloot mee te doen. Ook zijn partij werd rustig opgezet, tot hij een pionnetje besloot te slaan en de tegenstander daar veel compensatie voor kreeg. Het resultaat was een toren- en paardeindspel met een pion minder voor Ben, maar iets actievere stukken. Uiteindelijk resulteerde dit in remise, maar niet zonder dat de tegenstander (waarschijnlijk) ergens de winst gemist heeft.

Rieks kon zijn partij helaas niet houden. In een moeilijke partij wist hij zich met zwart niet te bevrijden en stond hij gedrukt. In een dame- en paardeindspel bleek de druk van zijn tegenstander te groot en ging de partij helaas verloren.

Dat betekende een tussenstand van 4-3 voor ons, met Martin als laatste nog bezig in een lastig eindspel. Lewenborg dacht dat er een positioneel gewonnen eindspel op het bord zou komen, maar Martin wist dit te voorkomen, op het juiste moment remise aan te bieden, en zo de overwinning mee naar Assen te nemen.

Op naar de volgende wedstrijd, op 15 november thuis tegen Van der Linde!
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: Assen 1 2019-2020 Nosbo

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 16 okt 2019, 16:20

Mooi verslag zoals altijd! Ik heb wel een opmerking over mijn partij, want de heren van Lewenborg waren wel erg optimistisch over de kansen voor mijn tegenstander. Ik heb geen flauw idee waarom ze dachten dat wit had kunnen winnen; de waarheid is dat ik nergens in gevaar ben geweest, en in de slotstelling sta ik gewoon beter (-1 volgens Stockfish)! Ik bood remise aan omdat ik niet echt zag hoe ik er door moest komen, en ik niet zoveel tijd meer had, waarna mijn tegenstander eerst even moest bijkomen van het lachen ("Wat een rotstreek!") voordat hij het aanbod toch maar aannam.
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 1 2019-2020 Nosbo

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 15 jan 2020, 01:57

7½ - ½ gewonnen bij Middelstum vanavond, en de enige reden dat zij nog een halfje binnen mochten halen is omdat ik deze gewonnen stelling wegblunderde:

Wit Kf3, Td2, Lb3, pi a2, b2, f4, g2, h3 Zwart Kg7, Tc5, Tc8, pi b6, d6, f7, g6, h7
Ik was hier 1... d5! van plan, met de bedoeling 2. Txd5 Txd5 3. Lxd5 Tc2 en ik heb een toren weten te ruilen, of 2. Lxd5 Td8 met een vervelende penning. In de laatste variant begon ik echter spoken te zien na 3. Ke4 f5+ 4. Ke5 Te8+ 5. Kd6 en ik zag niet hoe het verder moest. De computer heeft zoals altijd het laatste woord: 5... Kf6! met de dreiging 6... Td8 mat, en 6. Kd7 helpt ook niet omdat wit na 6... Tcc8 alsnog mat gaat, tenzij hij zijn loper inlevert. Ik wilde in plaats hiervan eerst de koningszet naar e4 eruit halen en speelde dus 1... f5?? Drie keer raden wat mijn tegenstander speelde, en de eerste twee pogingen tellen niet... Daarna bood hij ook meteen remise aan, waarna ik eerst een paar minuten mijn frustratie moest verwerken voordat ik het aanbod maar aannam. Gelukkig speelden de anderen (Ivo, Geon, Rieks, Pieter, Hans, Sybrand en Jan P.) wel goed en wonnen allemaal overtuigend!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 1 2019-2020 Nosbo

Berichtdoor Sybrand » za 15 feb 2020, 14:39

Assen 1 verslaat Sissa 1

Assen 1 moest op 14 februari - inderdaad, valentijnsdag - aantreden tegen Sissa 1, thuis. Uitgangssituatie was, dat beide ploegen ongeslagen waren tot en met de vierde ronde, en dus beiden 8 matchpunten hadden, waar Sissa een beter bordsaldo had. De gemiddelde rating van Sissa 1 ligt ook een stukje hoger dan bij Assen 1. Daarom heb ik besloten om ook een aantal sterke invallers te benaderen om mee te spelen; Tjapko, en Arjan hadden hun debuut voor het eerste Nosbo team.

Nadat zorgvuldig een opstelling was gemaakt en gecommuniceerd kwamen nog wat kleur verzoeken binnen, zodat uiteindelijk een mooie opstelling kon worden rondgestuurd. Opoffering aan de eerste 2 borden, de kanonnen vanaf bord 3.

Op de avond zelf kwam geheel tegen de verwachting in Sissa niet te laat binnen, zodat we mooi op tijd aan de wedstrijd konden beginnen. Beide teams waren qua sterkte aan elkaar gewaagd, met een gemiddelde rating van 2100 per team. De opmerking van één der aanwezigen dat er waarschijnlijk nog niet eerder zo'n sterk bezette Nosbo wedstrijd was geweest werd door de aanwezige schaakreporter Jan van Os genuanceerd met de opmerking, dat het nog maar 2 seizoenen mogelijk is om KNSB spelers in de Nosbo te laten meespelen.

De eerste die klaar was was Rieks op bord 6. Hij had zich vrijwillig "opgeofferd" om zijn kleur (zwart) om te ruilen voor wit toen een aantal spelers liever zwart wilden. Rieks leek iets beter te staan, maar kwam rond half 10 een remiseaanbod melden. Deze mocht hij accepteren (0,5-0,5)

Frank was op 1 met zwart geen partij voor IM Nick Maatman. een pionnetje minder, later nog eentje. Commentaar van Frank: .In de opening offerde ik een pion, die won ik weee terug. Ik stond redelijk. In het middenspel bood ik geen tegenspel. Ik maakte een blunder. Ik liet mijn dame pardoes insluiten midden op het bord. Ik kon direct opgeven.
(0,5-1,5)

Sybrand was de volgende die opgaf, rond een uur of 11. Met wit kon ik lang het materiele evenwicht bewaren, al was van meet af aan duidelijk dat zwart de betere papieren had. Een inschattingsfout kostte de eerste pion, gauw gevolgd door een tweede. Een matdreiging tot slot pareerde ik niet (0,5-2,5).

Pieter was de volgende die klaar was op 5. Hij had met zwart mooie druk op zijn tegenstander, en wist dit uiteindelijk te verzilveren. Zijn commentaar:
Ik speelde met zwart tegen Benno, die met mij meegelift was naar Assen. Altijd prettig, want dat geeft je in een mindere stand altijd de kans op emotionele chantage. We speelden een Benoni, en het werd al snel zwaar manoeuvreren. Uiteindelijk werden de zwarte velden erg zwak bij wit, die zijn zwartveldige loper geruild had. Dit betekende dat mijn loper behoorlijk sterk werd. Helaas leverde ik daar wel een pionnetje bij in, maar de witte stukken stonden een beetje ongelukkig. In de volgende stelling (met wit aan zet) werd het interessant:

stelling

De partij gaat verder met 1. Le2 c4 2. Dc3 (na 2.Txc1 cxd3 staan de witte toren en loper in) 2....De3 (ik kan helaas geen 2....b4 spelen vanwege 3. Txc1 bxc3 4. Tb1 en wit komt er goed uit) 3. Dxe3 Txe3 4. Th1 Lf4, en hier offert wit een kwaliteit met 5. Tg4, waar hij redelijke compensaite heeft met de vrije h-pion.

Even later besloten we veel pionnen te ruilen op de damevleugel, en kwam de volgende stelling op het bord, met zwart aan zet:

stelling

Hier speel ik 1.... c3 om lijnen te openen. Benno reageert met 2. axb5 cxb2 3. bxa6 (hier is waarschijnlijk 3.Kxb2 beter. Na 3. bxa6 speel ik 3....Lc1 en ik dreig nu voortdurend te promoveren.

Enkele ideeen (in de verre toekomst) waren:
1. 1...Txa3 2. Kxa3 b1D
2. in de variant 4. a7 Ta8 5. Pb5 Thh8 staat de witte a-pion gepend, en na 6. Kb1 Thb8 kan wit de toren nog steeds niet slaan vanwege 7... Ta1#
3. op het juiste moment 1... b1D, 2. Pxb1 Tb2 + Ka1 en andere toren naar de a-lijn met mat

De partij ging verder met::
4. Le2 Thh8 (hier is 4...Tb4 (veel) beter, met de dreigingen 5.... Ta4 en 5...Txe4), 5. Pb5 Thc8 6. c4 Tb6 7. Ld3 Txa6 8. Kb3 Tca8 9. Lb1 Ta1 10. Kc2 Txb1 en zwart wint
(1,5-2,5)

Ivo op 3 met zwart . Hij leek een zware avond tegemoet te gaan tegen CM Simon Elgersma. Op een gegeven moment een pionnetje minder en twee dubbelpionnen. Maar Ivo heeft vaker op onnavolgbare wijze zich uit benarde posities ontworsteld, en ook vanavond ging het goed. Een doorgebroken pion, kwaliteitwinst en later ineens gewonnen (2,5-2,5).

Geon op 8 had wit, en leek een mooie stelling te hebben met een (dubbel)pion meer verdedig door twee sterke paarden op e3 en c3. Even later echter had hij een kwal tegen 2 pionnen en leek hij wat minder te staan, maar volgens Geon heeft hij nooit verloren gestaan. Zijn commentaar:
Na een kwaloffer bleef er een eindspel met toren, loper en zes pionnen tegen toren, toren en vier pionnen, waarbij één van mijn pionnen een door de loper gedekte vrijpion was,bij correct spel waarschijnlijk remise. Mathijs ging op jacht naar meer en pakte een pioneop a4 waardoor zijn toren korte tijd passief kwam te staan, met mijn actieve koning was de winst toen niet moeilijk meer (3,5-2,5)

Arjanspeelde op 7 met zwart. Hij had paard en 6 pionnen tegen Loper met 5 pionnen, en dat heb ik Arjan vaker behendig zien uitspelen. Zijn paard huppelde er dan ook op los in het eindspel, maar zijn tegenstander verdedigde zich behendig. uiteindelijk offerte Arjan het Paard en bleef Loper tegen 3 pionnen over, maar dit werd tegen de klok van half 12 remise (4-3).

drie seconden later - maar toch als laatste zo benadrukte Pieter - was Tjapko de speler die het winnende punt binnentikte. Al lange tijd had hij met 2 pionnen meer Edim in een verstikkende houdgreep [even terzijde. Zouden we dit bij het schaken ook niet gewoon houtgreep mogen noemen aangezien de houdgreep wordt uitgevoerd met hout?] . Afwikkeling naar een toreneindspel met een paar pionnen meer, omzeilen nog van een dolle toren situatie, en uiteindelijk dus als laatste de matchwinner (5-3)! Commentaar Tjapko:
De opening werd rustig opgezet van beide kanten en zwart had het centrum volledig geneutraliseerd. Een actief paard werd even later van f5 weggejaagd, maar de pion op h6 slaan bleek een veilig stukoffer. Het resterende eindspel gaf twee gezonde pionnen extra. Voorzichtig uitspelen was nog wel nodig, maar het punt is niet meer in gevaar geweest.

Al met al mooie en spannende partijen. En Assen gaat voor het kampioenschap!
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 1 2019-2020 Nosbo

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 16 feb 2020, 11:57

En was de klok niet hier en/of daar een scherprechter, kop-kostend?
En, Pieter, lever bij stellingen ook een FEN-code mee; dat maakt het bewonderend en lerend naspelen iets gemakkelijker, voor zienden ook, die hèt niet zien.
Overigens, lekker verslag, hier en daar wat barok of Bachiaans.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42


Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten

cron