Schaakfestival Groningen 2011

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Re: Schaakfestival Groningen 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 28 dec 2011, 21:56

Vandaag ging het stukken beter: 6 uit 11!
Geen remises vandaag, wel helaas vijf nederlagen voor Ivo, mijzelf (mijn tweede op rij; ik heb nog twee rondes om iets eraan te doen), Waheeb (derde op rij, maar nog altijd een prima toernooi!), Lukas, en Pieter H.. Niet veel van hun partijen gezien verder...
Zes overwinningen dus: Renze, Frank (zijn eerste echte volle punt dit toernooi; ga zo door!), Silvia (kreeg op zet 10 een stuk cadeau en liet zich niet meer van de wijs brengen), Gerbert (kreeg een incorrect stukoffer om de oren en won uiteindelijk met een toren meer), Paul (knappe overwinning op 2000+!) en Gertjan (de voorbereiding heeft duidelijk gewerkt! Mooie koningsaanval trouwens) mochten het punt bijschrijven vandaag.

Nog twee rondes te gaan. Hopelijk gaan er nog mooie dingen gebeuren!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » do 29 dec 2011, 21:40

5,5 uit 10 vandaag, opnieuw niet slecht! Een partij minder inderdaad, want Waheeb had zich afgemeld. Als het goed is doet hij morgen wel weer mee!
Om opnieuw met het slechte te beginnen: nederlagen voor Renze (gaf naar eigen zeggen in gewonnen stelling een stuk weg), Ivo, Gerbert en Paul. Morgen maar weer scoren mannen!
Eén remise was er: Pieter H. kwam ermee van de nul af. Misschien nog een puntje erbij morgen?
Dan de overwinningen: we konden met een auto vol punten huiswaarts, want ikzelf (mijn eerste, een enorm bemazzelde maar hij is wel binnen!), Frank, Silvia en Gertjan wisten alle vier te winnen vandaag, en Gertjan mag morgen op bord 1 van Compact C spelen om de groepswinst! Ook Lukas wist te winnen vandaag, maar dat heb ik dan weer niet of nauwelijks meegekregen...

Morgen alweer de laatste ronde, het is weer gekomen en gegaan! Gertjan is bij remise verzekerd van een prijs, en als ik het goed gezien heb kan Silvia bij winst ook nog in de prijzen vallen, dus er kan geld gescoord worden! Ik zou zeggen: komt massaal (maar wel op tijd, de ronde begint om 11 uur) en moedigt ons aan!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2011

Berichtdoor Tinus Spriensma » vr 30 dec 2011, 11:38

Foto's van de Asser-10 van gisteren staan op club-Facebook.
Het lukt me niet om Jurre, kleinzoon van 4, achter het kerst-bord bij ons thuis (ook foto) hier geplaatst te krijgen.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Schaakfestival Groningen 2011

Berichtdoor Sybrand » vr 30 dec 2011, 20:06

gefeliciteerd met je overwinning Gertjan !!!

Afbeelding
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 30 dec 2011, 20:30

Sterker nog, we hebben maar liefst drie prijswinnaars! Gertjan dus gedeeld winnaar van Compact C, Silvia ook een prijs (gedeeld vijfde), en geheel onverwacht mocht ikzelf ook nog een envelop in ontvangst nemen voor een gedeeld zesde plek! Frank viel er op WP helaas net buiten trouwens...
Een uitstekende dag dus, en dat is ook te zien aan onze score vandaag: 7 uit 11! Maar liefst zes overwinningen: Renze kreeg van Nick Maatman een paar stukoffers om de oren, maar ging niet mat en won dus met zijn materiële plus, Ivo gooide er tegen de Duitser Marcus Dehn al snel de beuk in, wat misschien objectief niet goed was, maar in de praktijk werden de beste verdedigingszetten gemist waardoor Ivo dus lekker mat kon geven, ikzelf speelde eindelijk weer eens een goede partij en maakte het nu ook af, Frank offerde een paar pionnen, won een stuk, gaf dat weer weg maar had in het eindspel de langste adem, Silvia nam de c-lijn in bezit en kwam met haar dame binnen via de koningsvleugel, en Gerbert mocht een ijzersterke loper op d6 planten die de zwarte stelling helemaal lamlegde.
Remises waren er voor Gertjan en Pieter H.; beiden volgens mij een gelijkopgaande partij, en toen Gertjan doorkreeg dat hij aan remise genoeg had vond hij het waarschijnlijk ook niet meer de moeite waard om water uit steen te persen.
Helaas ook drie nederlagen: Waheeb (helaas puntloos gebleven in de tweede toernooihelft, maar nog altijd met een plusje geëindigd!), Lukas (wisselde weer overwinningen met nederlagen af, maar haalde ook een plusscore!) en Paul (toch maar mooi 1,5 uit 4 in Compact A, een knappe prestatie in deze sterk bezette groep!) moesten de eer aan hun tegenstanders laten.

Toch weer een geslaagd toernooi dus. Helaas moeten we een jaar wachten op de volgende editie... ;-)

Alles over het toernooi is te vinden op http://www.schaakstadgroningen.nl/
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 01 jan 2012, 14:40

Ook nog maar even een verslagje op de site gezet: http://www.schaakclubassen.nl/nieuws.php?item=350
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2011

Berichtdoor maitre_paul » zo 01 jan 2012, 15:58

Schaakfestival Groningen, Compact A, ronde 3
Paul den Boer (1959) - Henk Bosveld (2027)
Paul den Boer - Henk Bosveld
Mijn tegenstander speelde hier 24...Tfc8? (dat verwacht je niet van een 2000+ speler) waarop ik vervolgde met de krachtzet 25.Th8+! (magneetschaak; hoeveelste stap, Tinus?) 25...Kh8 26.Pf7+ (en dit is nou een vork, haha) 1-0 (26...Kg8 27.Pd6)

Na 24...Da3 25.Df2 Tfc8 26.Dh4 Kf8 27.f5! (Fritz) houdt wit goede aanvalskansen, bijv. 27...gf5 28.Lf5 Tc3 (28...ef5 29.Pd7+ Pd7 30.Th7 enz.) 29.Th7 Tc1 maar misschien niet genoeg voor de winst!?
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Schaakfestival Groningen 2011

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 01 jan 2012, 17:32

Eindspel: Magneet (E.sp.Mgn) Stap IV les 9. ("In deze les komt een laatste motief voor het grotere werk, de aanval op de rokadestelling, aan bod.")
Ik denk, dat je het eigenlijk een lokzet moet noemen (ter voorbereiding van de dubbele aanval met Paard).
In elk geval ook Stap 4? Ja, les 3.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Vorige

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron