Univé schaaktoernooi 2011 Hoogeveen

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Univé schaaktoernooi 2011 Hoogeveen

Berichtdoor Sjoerd » za 08 okt 2011, 14:43

Vrijdag 14 oktober start in Hoogeveen het 15-de Univé schaaktoernooi.

In de Univé Open groep doen zowel Renze Rietveld als Ivo Maris mee.

Waheeb Qatina, Jan Boer, Silvia van der Werff en Bert Hassing spelen mee in de groep Amateur 1 en Lucas Kosse heeft zich ingeschreven in de groep Amateur 2.

Voor meer info zie http://www.univechess.nl/
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Univé schaaktoernooi 2011 Hoogeveen

Berichtdoor luuk » za 15 okt 2011, 14:06

univechess. de partij Aleksandr Lenderman tegen Renze Rietveld is vandaag live te volgen.
luuk
 
Berichten: 9
Geregistreerd: di 09 nov 2010, 23:44

Re: Univé schaaktoernooi 2011 Hoogeveen

Berichtdoor Sjoerd » ma 17 okt 2011, 09:54

Even een tussenstand na drie rondes:
- Renze speelde gisteren te veel op winst en moest dat bekopen. Hij staat nu op één uit drie.
- Ivo pakte zondag zijn eerste halfje en wil uiteraard graag meer.
- Jan doet het geweldig en draait met 2,5 uit drie mee in de top.
- Sivlia speelt ook fantastisch met een 50% score tegen een gemiddelde tegenstand van 1780.
- Waheeb schijnt na 0,5 uit 2 afgehaakt te zijn.
- Bert is hekkensluiter en moet zijn eerste punt nog pakken.
Vanmiddag ga ik maar eens kijken.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Univé schaaktoernooi 2011 Hoogeveen

Berichtdoor Sybrand » ma 17 okt 2011, 18:15

vanmiddag even geweest, even maar in verband met de parkeermeter buiten....

Tjongejonge, wat speelt die Kramnik sterk! Gisteren Giri werkelijk "van het bord geplet", vandaag was Judit Polgar hetzelfde lot beschoren.

Ivo liep tussen dit alles met een grote glimlach rond, want gewonnen van Zyon Kollen, met zwart nota bene!
.
Laatst bijgewerkt door Sybrand op do 04 okt 2012, 22:51, in totaal 1 keer bewerkt.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Univé schaaktoernooi 2011 Hoogeveen

Berichtdoor Sjoerd » ma 17 okt 2011, 18:44

Het was voor onze toppers inderdaad een mooie dag. Zowel Renze als Ivo kregen een paard cadeau en konden met een vol punt huiswaarts.
Sivlia consolideerde haar 50% score. Erg goed met tegenstanders van tegen de 1800.
Jan Boer moest helaas zijn eerste nederlaag slikken en Bert blijft nog steeds op de 0 steken..

Ivo speelde dus met zwart tegen Zyon Kollen, die in onderstaande stelling op het onzalige idee kwam om 14. Pxb4 te spelen.
Diagram
Ivo twijfelde geen moment en sloeg het paard met zijn dame, omdat op 15. Dxb4 Pxd3+ komt.

Bij Renze was de combinatie nog eenvoudiger omdat zijn tegenstander in onderstaande stelling Kf1 speelde.
Diagram
Na het simpele Ld6 konden de stukken in de beginstand opgesteld worden.
Laatst bijgewerkt door Sjoerd op di 18 okt 2011, 19:55, in totaal 2 keer bewerkt.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Univé schaaktoernooi 2011 Hoogeveen

Berichtdoor Sjoerd » di 18 okt 2011, 18:09

Vandaag in ieder geval weer twee punten: Zowel Renze als Ivo winnen.

Ivo wint in een recht-toe-recht-aan partij tegen Jorden van Foreest. De notatie is reeds beschikbaar onder Live.

Renze zegeviert dankzij een fraaie combinatie tegen Axel Fehr, die met zwart in onderstaande stelling aan zet was.
Diagram
Fehr speelde 32. .. Ld6? waarna Renze vervolgde met 33. Pf5 De5 34. Pxd6.
Diagram
Wanneer zwart nu neemt met de toren volgt Dh5!! en wint. (deze laatste met dank aan Fritz; ik had hem niet gevonden..) De dame kan niet genomen worden vanwege mat achter de paaltjes.
De partij eindigde met 34. .. Dxd6 35 Txd6 1-0.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Univé schaaktoernooi 2011 Hoogeveen

Berichtdoor Maarten D » wo 19 okt 2011, 00:27

Haha, mooie zet Sjoerd. Ik had ook nog niet zo snel naar Dh5 gekijken bij het naspelen. ;) Succes nog Assenaren, de laatste 4 rondes!
Maarten D
 
Berichten: 56
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 23:19

Re: Univé schaaktoernooi 2011 Hoogeveen

Berichtdoor Martin van Velzen » za 22 okt 2011, 21:01

Vandaag ben ik maar eens met Sjoerd mee geweest op bezoek in Hoogeveen, mijn allereerste bezoek ooit aan het toernooi. Dat is me uitstekend bevallen, mag ik wel zeggen!

Vandaag won Renze redelijk makkelijk met wit; tegenstander Folke van Dorp vergiste zich en moest een stuk inleveren. Toch nog een leuk puntje voor Renze, maar hij zal toch op meer hebben gehoopt dan 5 uit 9.
Ivo speelde met wit tegen WIM Arlette van Weersel, en kon het helaas net niet bolwerken. Toen we weggingen, stond Ivo een pionnetje achter in een eindspel met ongelijke lopers en ieder een toren; Sjoerd dacht dat het misschien wel remise te houden was, maar helaas lukte het Ivo niet. Jammer, maar 4 uit 9 tegen gemiddeld bijna 2200 is natuurlijk een fantastische prestatie, die Ivo op de rand van de 2100 gaat brengen! :-D
In de Amateurgroep 1 een opvallende prestatie van Jan B.: drie pionnen achter en toch remise houden. Ik heb geen idee hoe hem dat gelukt is, maar in ieder geval heeft Jan daarmee een uitstekend toernooi bekroond, waarin hij ruim 50 ratingpunten rijker is geworden! :-D
Voor Silvia heeft het toernooi helaas drie dagen te lang geduurd, want haar laatste drie partijen hebben evenveel nullen opgeleverd. Vandaag zette ze op zet 12 zomaar een paard in; dat werd geslagen en de partij was eigenlijk meteen voorbij. Toch een prima toernooi voor Silvia, want met een plusscore van +1,18 mag je wat mij betreft thuiskomen! :-D
In de Amateurgroep 2 heeft Lukas een (voor zijn doen) minder toernooi achter de rug; 3,5 uit 9 is wel ongeveer volgens de ratingcijfers, maar Lukas haalde de laatste tijd vooral plusscores. Uiteraard hebben we hem niet in actie kunnen zien, want we gingen 's middags, en deze groep speelt in de ochtend.

En zo gingen we rond half zes met zijn drieën (we hebben ook even Silvia keurig thuis gebracht) weer huiswaarts, en ben ik weer een mooie ervaring rijker. Misschien ga ik volgend jaar wel zelf meedoen...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé schaaktoernooi 2011 Hoogeveen

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 23 okt 2011, 10:36

Vera Homminga wist op de tennisbaan niet te melden, dat Martin ook mee was om te kijken.
Inderdaad, Martin, volgend jaar maar meedoen.
Twee kleinkinderen en andere drukte verhinderden mij om het één of het ander te doen. Afgelopen maandag reed de Intercity Hoogeveen (met een Hoofdletter) voorbij.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Volgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten

cron